|

”Unohda tekosyyt” on huono motivaattori liikkumiseen – mikä meitä todella estää liikkumasta?

Liikkuminen ei ole vain asenteista kiinni

 

Moni liikkumattomuuden syistä ei ole vain tekosyitä – vaan aitoja esteitä. 

Liikkuminen tekee monella tavalla hyvää niin kehollemme kuin mielellemme. Treenaaminen ei kuitenkaan ole itsearvoista – eikä sen kuulukaan olla. Elämässä on monesti muitakin prioriteettejä kuin vain liikunta liikunnan vuoksi. Jokaisen tilanne on yksilöllinen ja koetut esteet voivat olla hyvinkin erilaisia.

Yksi ei tunnu löytävän aikaa liikkumiselle kiireisestä lapsiarjesta, toinen pohtii sopivia varusteita, kolmas pelkää itsensä nolaamista, neljäs haluaisi liikkua kotonaan mutta pelkää tekniikkaa, viides uskoo olevansa liian jäykkä, hidas tai muuten kokematon.

Ongelman tähän ”tekosyy vs. aito este” -dilemmaan muodostaakin rajan veto, joka ei ole lainkaan helppoa. Milloin kannustaa jämäkästi ja lempeästi itseään liikkeelle, milloin kuunnella rauhoittumista kaipaavaa minää?

Ihminen on pohjimmiltaan laiska ja mukavuuden haluinen. Kulkee geeneissämme säästää energiaa ja liikkua paikasta toiseen siten, että kallisarvoista kehon polttoainetta kuluu mahdollisimman vähän. Eläimet (toisin kuin ihmiset) ovat toisaalta tavattoman viisaita, sillä ne osaavat kuunnella kehon viestejä. Ne tietävät, että aamulla ylös noustessa on ihana venytellä, ne spurttaavat ja sinkoilevat, vääntyilevät mitä ihmeellisimmälle mutkalle ja kääntyilevät asennosta toiseen. Me ihmiset sen sijaan jumahdimme paikoilleen ja jäimme nojailemaan päätä kättä vasten kuin “Ajattelija” -patsas. Tai mietimme “pitäisikö vaiko ei”, kun karvaiset kaverimme (lajista riippumatta) jo menivät ja tekivät.

Tekosyy vai oikea este?

Sitä ei määrittele kukaan muu kuin sinä itse. Älä anna kenenkään määritellä, mikä on sinulle merkityksellistä tai mikä sinua jännittää. Ainoa, millä on väliä, on sinun omat tuntemuksesi. Älä vähättele niitä. Kohtaa ne rohkeasti. Näiden tunteiden tai asioiden kohtaamista tarvitaan, sillä kohdatessasi nämä asiat ne eivät rajoita sinua vaan tuovat vapauden tunnetta – päädyit sitten tarttumaan tuumasta toimeen tai et.

Muista, että omalta mukavuusalueelta ei ole tarkoitus hypätä kerralla syvään päätyyn, vaan sen sijaan hiljakseltaan töniä mukavuusalueen rajoja vähän laajemmaksi.

Sinun ei tarvitse olla paras mahdollinen versio itsestä. Vähempikin riittää ja olet arvokas ihan tuollaisenaan. Tee asioita, joista pidät. Tee asioita, joista nautit. Kokeile uusia asioita, jotka jännittävät sopivasti. Näin toimien vapautat potentiaaliasi hiljalleen, ilman tarvetta suorittaa. 

Sisäiset ja ulkoiset esteet

Osa esteistä on sisäisiä ja osa ulkoisia. Sisäiset esteet ovat niitä ajatusmalleja, joita päässämme pyöritämme. Ulkoiset esteet liittyvät olosuhteisiin, mutta ole tarkkana – ne nivoutuvat usein yhteen sisäisten esteiden kanssa. Tällöin jonkin ajatuksesi estää sinua liikkumasta (esim. epäonnistumisen pelko) ja nojautuu ulkoiseen esteeseen (esim. en omista joogamattoa), vaikka se olisi helposti ratkaistavissa.

On vaikea ylittää esteitä, jos niitä ei tuo päivänvaloon. Ole itsellesi rehellinen ja pohdi ajatuksiasi esteiden taustalla (ehkä kirjoittamalla ylös tai vaikka juttelemalla kaverin kanssa).

Unohda nämä turhat säännöt ja ajatusmallit

”Mitä jos liikkuminen ei vain huvita?”

Jos minkäänlainen liikkuminen ei huvita, olet todennäköisesti luonut itsellesi turhia “sääntöjä” ja vaatimuksia, jotka aiheuttavat sen, ettei liikkuminen tai sen aloittaminen ole mukavaa.

Unohda säännöt ja “sitten kun” tai “pitäisi” -ajatukset!

 

Treenin ei tarvitse kestää X minuuttia

Unohda kangistuneet ajatukset siitä, että liikunnan tulee kestää vähintään tunnin, jotta se lasketaan liikunnaksi.

Pätki treeni pienemmiksi – aloittamisen kynnys pienenee!

Ehkä sinun on mahdollista tehdä kotona etänä liikuntatallenteilta tunnin mittainen treeni siten, että liikut vaikka 10-15 min kerrallaan ja jatkat taas kun on sopiva rako? Erityisesti vähemmän liikkuville terveyshyötyjä saavutetaan jo tällä kevyellä liikuskelulla (UKK:n suositusten mukaan). 

Kokeile ruoan napostelun sijaan liikunnan napostelua – ja ota lyhyitä makupaloja pitkin päivää.
Ei ole outoa parkkeerata autoa hieman kauemmaksi tai ajaa hissillä puoleen väliin kerroksia ja mennä kävellen loppuja. Kaikki on kotiin päin! Ruoan napostelu on monelle tuttu käsite ja luontuu arjessakin kivasti. 😉 Kokeile tämän sijaan (tai ohella) liikunnan napostelua ja ota lyhyitä makupaloja pitkin päivää. Harrasta arjen keskellä pätkäliikuntaa ja voi paremmin. 

Sinun ei tarvitse hengästyä ja hikoilla,
jotta liikkuminen lasketaan treeniksi

Liikuntasuositukset on uudistettu hiljattain. Kaikki liike ja liikuskelu lasketaan nyt kokonaispottiin! Varsinkin vähän liikkuvien kohdalla jo muutaman minuutin liikuskelutuokiot lasketaan.  Lyhyet liikuskelupyrähdykset, seisomaan nouseminen, roskien vienti, viisi punnerusta seinää vasten, pyykkien levitys tai vaikka 5 min  kumpparijumppa tauottavat istumista ja vievät terveyttä parempaan suuntaan.

Kaikki liikkuminen lasketaan. Kehosi ei tiedä eikä välitä siitä, oletko liikkeellä pururadalla vai käytkö roskia viedessä kävelemässä talon ympäri. Kehosi arvostaa sen liikuttamista eikä sitä, onko päälläsi viimeistä huutoa olevat urheiluvaatteet vai vanhat farkut. Ei kannata tehdä asioista liian hankalaa. Luovuus on sallittua.

Unohda jatkuva itsesi mittaaminen

Digiaika on tuonut vaikutteensa vahvasti myös liikkumiseen. Lähes jokaiselta löytyy pölyttymästä sykemittari, verenpainemittari, ihmevaaka tai vähintäänkin puhelimen sovelluksista askelmittari.

Liikkumisesta on tullut mitattava ja suoritettava asia sen sijaan, että sen vaikutuksia kuulosteltaisiin omasta kehosta – ihan vain oman olon perusteella.

Unohda jatkuva itsesi mittaaminen – sillä tuot vain lisää stressiä elämääsi. Unohda myös asettamasi rajat juoksulenkin pituudelle, treeniajalle tai kulutettujen kalorien määrälle. Liikunta on ennen kaikkea kehon liikuttamista, “voitelemista”, ei pakollista kalorinkulutuksen lisäämistä tai kilometrien kerryttämistä.

Jos yllämainitut “sisäiset vaatimukset” jättää pois, liikkuisitko yhä samalla tavalla kuin nyt?

 

Lähdepä hetkeksi mukaan tähän ajatusleikkiin: Jos ilman “mittaamista” liikunnassa ei olisi mitään tavoiteltavaa ja liikkuminen muuttuisi tylsäksi… oletkohan valinnut kuitenkaan sinulle parasta tapaa liikkua?

Jos liikkuminen tylsää tai epämukavaa, kokeile jotain muuta! Lajeja ja tyylejä on paljon! Kokeile yhtä lajia aina muutaman kerran.

Vinkki: Pari ensimmäistä kokeilukertaa ei vielä kerro mitään, sillä kukaan ei ole seppä syntyessään ja epävarmuus väistyy vain tekemällä uudelleen samaa. Jos useamman kokeilukerran jälkeen laji ei nappaa, kokeile jotain uutta. 

 

P.S. Jos kaipaat liikuntaan uusia tuulia, tutustu tuntitarjontaamme. Mitä uutta haluaisit kokeilla tai minkä vanhan lajin pariin olet kaivannut? 

Similar Posts