BABY PILATES

Pilatesta synnytyksestä palautumiseen

Luhtavillan BabyPilates on luotu sinulle, joka haluat...

Kurssi ei ole…

Pilates auttaa palautumaan raskaudesta

Raskaus ja synnytys muuttavat tuoreen äidin kehoa. Oma vartalo voi tuntua hyvinkin erilaiselta ja kehon hahmottaminen voi olla haastavaa. BabyPilates auttaa palautumaan raskaudesta parantamalla kehon lihastasapainoa: venyttäen kireitä lihaksia ja vahvistaen heikkoja.

Kehon uudenlainen kuormitus ja vauvan kantaminen saattavat myös jäykistää kehoa. BabyPilates -tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät liikkuvuutta, jotta sinulla sinulla olisi rennompi ja vetreämpi olo. Liikkuvuuden parantaminen on suuressa roolissa äidin palautumisessa arkiaskareista ja vauvan kannattelusta. BabyPilateksessa keskitymme erityisesti selän liikkuvuuden parantamiseen ja rintarangan liikkuvuuden lisäämiseen.

Raskauden jälkeen on tärkeää vahvistaa myös syviä, asentoa tukevia lihaksia. Kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa ja keskivartaloa vahvistaviin sekä vatsalihasten erkaantumasta palauttaviin harjoitteisiin. BabyPilateksessa harjoittelemme siis ydintuen avulla kytkemään jälleen koko kehon lihaksiston yhtenäiseksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.  

Kenelle BabyPilates sopii?

BabyPilates on äidin ja vauvan yhteinen joogahetki. Lempeä pilatesharjoittelu auttaa äitiä palautumaan raskaudesta vahvistaen kehoa ja parantaen liikkuvuutta. Vauva on mahdollisimman paljon mukana liikkeissä ja makoilee osan tunnista lattialla äidin vieressä.

Babypilatekseen voit tulla lapsen kanssa, joka osaa jo kannatella päätään. Usein vauvatunnit aloitetaan noin 2-3 kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Yläikärajaa ei ole, mutta osallistuminen on haastavampaa siinä vaiheessa, kun lapsi liikkuu reippaasti ryömien, kontaten tai kävellen (usein 9-10 kuukauden iässä).

Millaista Luhtavillan BabyPilates on?

BabyPilates -tunti alkaa seisten tehtävillä lämmittelyliikkeillä, jotka lisäävät liikkuvuutta ja valmistavat kehoa harjoituksiin. Alkulämmittelyssä vauvat pääsevät myös kokemaan hieman vauhdin hurmaa ja tutustumaan toisiin vauvajumppareihin. Asentoja ja tapoja kannatella vauvaa varioidaan, jotta opit välttämään kehon yksipuolista kuormittamista.

Lattialla tehtävät pilatesharjoitteet parantavat kehon lihastasapainoa vahvistaen heikkoja lihaksia ja venyttäen kireitä. Kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa vahvistaviin ja vatsalihasten erkaantumasta palauttaviin harjoitteisiin. Näiden lisäksi vahvistamme erityisesti yläselkää sekä pakaroita, sille ne tukevat äidin palautumista ja vähentävät virheellisiä kuormitusasentoja.

Liikkuvuuden parantaminen on suuressa roolissa äidin palautumisessa arkiaskareista ja vauvan kannattelusta. Keskitymme erityisesti lonkankoukistajien rentouttamiseen, hartiarenkaan avaaviin liikkeisiin ja rintakehän liikkuvuuden lisäämiseen.

Jokaisella on tunnilla on myös vauvan oma osuus, jossa esimerkiksi voidaan käyttää huiveja tai vaikka tutustutaan vauvahierontaan.

Kurssijaksot

 

Baby-kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu 1-3 kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Muutokset enimmäisosallistujamäärässä mahdollisia. Arvioimme kunkin kurssin enimmäisosallistujamäärän tilanteen mukaan riippuen kurssin sisällöstä ja kohderyhmästä. (tieto päivitetty 14.8.2022)

Mahdollisuus korvata poissaolo

 
  • UUTTA syksyllä 2022: Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla Baby-tunneilla kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected]
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa. Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, voidaan kurssikertoja siirtää myöhempään ajankohtaan tai muuntaa verkon välityksellä tapahtuvaksi.

Ohjaaja

Ohjaaja: Jannina Karjalainen

Jannina on koulutukseltaan fysioterapeutti sekä pilatesohjaaja. Jannina on erikostunut äitiysfysioterapiaan sekä ohjannut erilaisia ryhmäliikuntatunteja useita vuosia. Herttaisen ja ammattitaitoisen Janninan tunneilla on keskittynyt ja rauhallinen tunnelma.

Ohjeet kurssille tulevalle

Tervetuloa kurssille!

Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.  Ovet avataan 15 min ennen tunnin alkua. Vaunut mahtuvat hyvin sisätiloihin.

Ota mukaan

  • Joustavat vaatteet
  • Tunnilla ollaan sukkasillaan/paljain jaloin, joten sisäkenkiä ei tarvita
  • Juomapullo 
  • Pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto
  • Vauvalle makoiluviltti sekä leluja viihdykkeeksi

Terveysturvallisuus

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Putsaa lainaamasi välineet

Mahdollisuus korvata poissaolo

  • UUTTA syksyllä 2022: Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla Baby-tunneilla kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected]
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa. Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, voidaan kurssikertoja siirtää myöhempään ajankohtaan tai muuntaa verkon välityksellä tapahtuvaksi.