BABY pilates

Pilatesta synnytyksestä palautumiseen

BABY PILATES

Pilatesta synnytyksestä palautumiseen

Luhtavillan BabyPilates on luotu sinulle, joka haluat...

Kurssi ei ole…

Pilates auttaa palautumaan raskaudesta

Raskaus ja synnytys muuttavat tuoreen äidin kehoa. Oma vartalo voi tuntua hyvinkin erilaiselta ja kehon hahmottaminen voi olla haastavaa. BabyPilates auttaa palautumaan raskaudesta parantamalla kehon lihastasapainoa: venyttäen kireitä lihaksia ja vahvistaen heikkoja.

Kehon uudenlainen kuormitus ja vauvan kantaminen saattavat myös jäykistää kehoa. BabyPilates -tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät liikkuvuutta, jotta sinulla sinulla olisi rennompi ja vetreämpi olo. Liikkuvuuden parantaminen on suuressa roolissa äidin palautumisessa arkiaskareista ja vauvan kannattelusta. BabyPilateksessa keskitymme erityisesti selän liikkuvuuden parantamiseen ja rintarangan liikkuvuuden lisäämiseen.

Raskauden jälkeen on tärkeää vahvistaa myös syviä, asentoa tukevia lihaksia. Kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa ja keskivartaloa vahvistaviin sekä vatsalihasten erkaantumasta palauttaviin harjoitteisiin. BabyPilateksessa harjoittelemme siis ydintuen avulla kytkemään jälleen koko kehon lihaksiston yhtenäiseksi toiminnalliseksi kokonaisuudeksi.  

Kenelle BabyPilates sopii?

BabyPilates on äidin ja vauvan yhteinen joogahetki. Lempeä pilatesharjoittelu auttaa äitiä palautumaan raskaudesta vahvistaen kehoa ja parantaen liikkuvuutta. Vauva on mahdollisimman paljon mukana liikkeissä ja makoilee osan tunnista lattialla äidin vieressä.

Babypilatekseen voit tulla lapsen kanssa, joka osaa jo kannatella päätään. Usein vauvatunnit aloitetaan noin 2-3 kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Yläikärajaa ei ole, mutta osallistuminen on haastavampaa siinä vaiheessa, kun lapsi liikkuu reippaasti ryömien, kontaten tai kävellen (usein 9-10 kuukauden iässä).

Millaista Luhtavillan BabyPilates on?

BabyPilates -tunti alkaa seisten tehtävillä lämmittelyliikkeillä, jotka lisäävät liikkuvuutta ja valmistavat kehoa harjoituksiin. Alkulämmittelyssä vauvat pääsevät myös kokemaan hieman vauhdin hurmaa ja tutustumaan toisiin vauvajumppareihin. Asentoja ja tapoja kannatella vauvaa varioidaan, jotta opit välttämään kehon yksipuolista kuormittamista.

Lattialla tehtävät pilatesharjoitteet parantavat kehon lihastasapainoa vahvistaen heikkoja lihaksia ja venyttäen kireitä. Kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa vahvistaviin ja vatsalihasten erkaantumasta palauttaviin harjoitteisiin. Näiden lisäksi vahvistamme erityisesti yläselkää sekä pakaroita, sille ne tukevat äidin palautumista ja vähentävät virheellisiä kuormitusasentoja.

Liikkuvuuden parantaminen on suuressa roolissa äidin palautumisessa arkiaskareista ja vauvan kannattelusta. Keskitymme erityisesti lonkankoukistajien rentouttamiseen, hartiarenkaan avaaviin liikkeisiin ja rintakehän liikkuvuuden lisäämiseen.

Jokaisella on tunnilla on myös vauvan oma osuus, jossa esimerkiksi voidaan käyttää huiveja tai vaikka tutustutaan vauvahierontaan.

Kurssijaksot

Baby-kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu 1-3 kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 13, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Mahdollisuus korvata poissaolo

Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille. 

Kurssilla on mahdollista korvata yksi poissaolo muilla Baby-tunneilla kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata yhden poissaolon / kurssi.

Mikäli kurssikertojen pitäminen paikan päällä estyy koronapandemian vuoksi, siirtyvät kurssikerrat verkon välityksellä tapahtuviksi. Kurssikerta pidetään tällöin mahdollisuuksien mukaan reaaliaikaisesti (online live) ja tunneista saa myös tallenteet.

Ohjaajat

Ohjaaja: Jannina Pylväläinen

Jannina on koulukseltaan fysioterapeutti, pilates- sekä tanssinohjaaja. Jannina on erikostunut äitiysfysioterapiaan sekä ohjannut erilaisia ryhmäliikuntatunteja useita vuosia. Herttaisen ja ammattitaitoisen Janninan tunneilla on keskittynyt ja rauhallinen tunnelma.

Ohjaaja: Anne Luhtala

Annella on monipuolinen ja pitkä tausta liikunnan ohjauksesta sekä laajasti perehtymistä synnytyksen jälkeisestä palautumisesta suhteessa liikuntaan. Treenissä on Annen mielestä tärkeää löytää itselle sopivan tasoinen harjoite, jotta harjoittelu on mielekästä.

Koulutukseltaan Anne on liikunnanohjaaja (YAMK). Hän käynyt myös pitkän pilatesohjaajakoulutuksen (PilatesHealth), jossa on syvennytty mm. raskausajan sekä synnytyksen jälkeiseen liikunnan erityispiirteisiin. Lisäksi hän on kouluttautunut Spiraalistabilaatio-ohjaajaksi ja osallistuu säännöllisesti erilaisiin täydennyskoulutuksiin mielenkiintonaan erityisesti kehonhuolto ja turvallinen harjoittelu

Ohjeet kurssille tulevalle

Tervetuloa kurssille!

Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.  Ovet avataan 15 min ennen tunnin alkua. Vaunut mahtuvat hyvin sisätiloihin.

Ota mukaan

  • Joustavat vaatteet
  • Tunnilla ollaan sukkasillaan/paljain jaloin, joten sisäkenkiä ei tarvita
  • Juomapullo (täytä pullo mielellään jo kotona)
  • Suuri pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto
  • Vauvalle makoiluviltti sekä leluja viihdykkeeksi

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Käytä kasvomaskia pukuhuone ja aulatiloissa
  • Putsaa lainaamasi välineet

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ.

Korvaustunti

Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille. 

Kurssilla on mahdollista korvata yksi poissaolo muilla Baby-tunneilla kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata yhden poissaolon / kurssi. Kun haluat tulla korvaamaan poissaoloa, lähetä meille ajoissa sähköpostia ja kerro mille kurssille ja milloin haluaisit tulla korvaamaan (kurssin nimi ja pvm),  Olemme sinuun yhteyedessä ja varmistamme, että tunnille varmasti mahtuu mukaan.

Korvausoikeus on voimassa kuukausi kurssin loppumisesta.

Mikäli kurssikertojen pitäminen paikan päällä estyy koronapandemian vuoksi, siirtyvät kurssikerrat verkon välityksellä tapahtuviksi. Kurssikerta pidetään tällöin mahdollisuuksien mukaan reaaliaikaisesti (online live) ja tunneista saa myös tallenteet.

Syyskaudella 2021 tunteja ei pidetä seuraavina loma- ja pyhäpäivinä:

  • ma 6.12. itsenäisyyspäivänä