FASCIA KEHONHUOLTO

Aktiivinen palautuminen - hyvä olo

Fascia kehonhuolto on sinua varten, joka haluat

Kurssi ei ole…

Mitä kurssilla tehdään?

Tunti alkaa lämmittelyosuudella, jonka virtaavat liikkeet avaavat ja valmistavat kehoa harjoitteisiin, haastavat tasapainoa ja lisäävät samalla liikkuvuutta. Lämmittelyliikeet tehdään huolellisesti omaa kehoa kuunnellen ja liikeratoja avaten. Jo pelkän lämmittelynkin jälkeen keho tuntuu vetreämmältä. Tunti ei ole ns. hikijumppaa, mutta lämmin toki tulee. 

Lämmittelyn jälkeen huomioimme kehon eri liikesuunnat monipuolisesti ja palautamme kehoa työpäivän istumiselta tai staattisilta työasennoilta. Jokainen tunti sisältää  fascialiikeharjoittelua sekä core-alueen vahvistamista. Osalla tunneista käsittelemme kehon kireystiloja myös pallolla.  Tunnilla on siis aina mukana koko kehon huomioivia liikkuvuus- sekä coreharjoitteita ja liikkeet toteutetaan sulavasti liikkuvuus- ja coreliikkeitä vuorotellen.  

Faskialiikeharjoittelu
Faskioiden eli lihaskalvojen tehtävänä on toimia kehon tukiverkkona, osallistua liikkeen ja kehon hallintaan, voimantuottoon sekä voimanvälitykseen. Lihaskalvot yhdistävät lihakset ja niitä ympäröivät sidekudokset pitkiksi toiminnallisiksi lihaskalvoketjuiksi, jolloin kehon eri osat tekevät yhteistyötä. Liikeradat ovat tarkoituksenmukaisia, kun keho on tasapainossa ja ketjut toimivat moitteettomasti.

Faskiaalisessa liikkuvuusharjoittelussa tavoitteenamme on lisätä kehon liikkuvuutta parantamalla faskioiden eli lihaskalvojen välistä nesteytystä, joka mahdollistaa optimaalisen liikkuvuuden. Faskialiikeharjoittelussa käytetään mahdollisimman laajoja liikeratoja pitkiä lihastoimintaketjuja läpikäyden. Liikehallinta on tärkeää erityisesti suurilla liikeradoilla, ja sen vuoksi tunti myös kehittää ja aktivoi vahvoja syviä tukilihaksia.

Corelihasten harjoitteiden tavoitteena on vahvistaa erityisesti vatsalihaksia sekä selkää huomioiden myös syvien lihasten aktivoiminen ja liikehallinta. Ohjaaja opettaa, miten saat syvät tukilihakset pysymään myös haastavammissa harjoitteissa mukana ja tukemaan koko kehoa.

Pallo- / faskiahieronnassa tavoite on vapauttaa kehossa olevia kireystiloja. Hierontapallon avulla käsittelemme tyypillisimmin kireitä alueita koko kehon faskioissa. Pallon avulla haetaan kohdealueelle painetta, ja sen avulla pyritään lisäämään kehon kalvorakenteiden välistä liikettä ja nesteytymistä. Käsittely pallolla on helppoa ja turvallista tarkoin valittujen alueiden ja sopivan voimakkuuden sekä annostelun vuoksi.l

Kenelle?

Kurssimme on luotu sinulle, joka tarvitset koko kehon liikelaajuksilla tehtävää liikkuvuus ja -kehonhuoltoharjoittelua sekä kiristävien kohtien käsittelyä paljon istumista sisältävän viikon aikana. Haluat elpyä ja palautua työpäivästä ja ehkäistä työn yksipuolisen kuormituksen lisäävää kankeutta.

Saatat myös miettiä, että ”pitäisi ja pitäisi mutta kun ei yksin tule tehdyksi”. Jos tämä ajatus on sinulle tuttu, ilmoittaudu mukaan kurssille, jossa tulee tehtyä!  Kurssilla on rento fiilis ja jokainen tekee itselle sopivia vaihtoehtoja liikkeistä. Säännöllisesti tehtynä huomaat kehossasi muutokset pian!

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Muutokset enimmäisosallistujamäärässä mahdollisia. Arvioimme kunkin kurssin enimmäisosallistujamäärän tilanteen mukaan riippuen kurssin sisällöstä ja kohderyhmästä. (tieto päivitetty 14.8.2022)

Mahdollisuus korvata poissaolo

  • UUTTA syksyllä 2022: Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla kursseilla (Pilates, Barre, Hot Yinjooga) kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected]
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa. Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.

 

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, voidaan kurssikertoja siirtää myöhempään ajankohtaan tai muuntaa verkon välityksellä tapahtuvaksi.

Ohjaaja

Ohjaaja: Anne Luhtala

Annella on monipuolinen ja pitkä tausta liikunnan ohjaamisesta. Annen intohimona on liikkuvuus- ja kehonhuoltotunnit, joissa Anne on ohjaajana perusteellinen ja rauhallinen. Anne on hyväksytty Suomen Pilatesyhdistyksen jäseneksi käytyään pitkän Pilates koulutuksen kaikki kolme tasoa (PilatesHealth). Anne on opiskellut myös Spiraalistabilaatio-ohjaajaksi ja kokee, että nämä kaksi lajia täydentävät toisiaan. 

Palautetta

”Tehokas ja osaava ohjaus ja hyvä tunnelma – huumorilla ja hyvällä mielellä tehokasta treeniä.”

”Hyvällä huumorilla vedetty asiantuntijuutta tihkuva juttu. Ihmiseltä ihmiselle!”

”Tunnilla fiilis rento ja positiivinen, ohjaaja kertoo, miten liikkeet vaikuttavat, tarjoaa vaihtoehtoja jne.”

Ohjeet kurssille tulijalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Fascia kehonhuolto -kurssille! Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet
  • Juomapullo
  • Halutessasi jumppakengät, pelkät sukatkin riittävät
  • Pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Putsaa lainaamasi välineet

Mahdollisuus korvata poissaolo

  • UUTTA syksyllä 2022: Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla kursseilla (Pilates, Barre, Hot Yinjooga) kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected]
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa. Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.

 

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, voidaan kurssikertoja siirtää myöhempään ajankohtaan tai muuntaa verkon välityksellä tapahtuvaksi.