BABY Dance

Lempeä tanssi palauttaa synnytyksestä

BABY DANCE

Lempeä tanssi palauttaa synnytyksestä

Luhtavillan BabyDance on luotu sinulle, joka haluat...

Kurssi ei ole…

Tanssi auttaa palautumaan raskaudesta

BabyDance tarjoaa äidille hauskan tavan liikkua ja nostaa sykettä vauvan kanssa tanssien. Pääosan tunnista vauvat ovat tanssin pyörteissä mukana ja välillä keskitytään äidin niska-hartiaseudun liikeisiin ja rentouteen, jolloin vauvat seuraavat yleisönä. Tunnilla huomioidaan lantionpohjan lihakset ja loppupuolella tuntia tehdään lyhyesti pienten vauvojen äideille kohdennettua täsmälihaskuntoa- sekä liikkuvuutta. Erityisesti keskitytään keskivartalon hallintaan sekä selän ja hartiaseudun vahvistamiseen.  Tällä kurssilla tanssi on kuitenkin pääroolissa ja musiikki vie mukanaan!

Vauva on luontevasti mukana, esimerkiksi ”painona” ja tanssipartnerina. Vuorovaikutus ja kontakti vauvan kanssa kulkee mukana läpi koko tunnin. Yhdessä vauvan kanssa liikkuminen vahvistaa äidin ja vauvan keskinäistä tunnesidettä.

Kenelle BabyDance sopii?

BabyDance on äidin ja vauvan yhteinen jumppahetki. Lempeä vauvatanssi tarjoaa mahdollisuuden nauttia musiikin rytmistä yhdessä vauvan kanssa. Tärkeintä on nauttia liikkeestä ja musiikista, löytää omalle keholle sopiva rytmi ja kohottaa kuntoa ilon kautta.

BabyDance -tunnille voi tulla lapsen kanssa, joka osaa jo kannatella päätään. Usein babytunnit aloitetaan noin 2-3 kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Yläikärajana on noin 9 kk, sillä lapsen oppiessa liikkumaan vikkelämmin hän tarvitsee jo aivan uudenlaisia virikkeitä ja vauvan paino saattaa rasittaa liikaa äidin kehoa.

Millaista Luhtavillan BabyDance on?

BabyDance -tunnin aikana tanssitaan kappale kerrallaan helppoja koreografioita, jolloin syke nousee peruskestävyystasolle ja hiki on taattu. Musiikki- ja tanssityylit vaihtelevat tunnelmasta ja teemasta toiseen. Välillä tanssitaan vauva rinnalla äidin askelia ja välillä nostellaan ja keinutellaan vauvaa musiikin mukana. Asentoja ja tapoja kannatella vauvaa varioidaan, jotta opimme välttämään kehon yksipuolista kuormittamista.

Tanssin lomassa tehdään muutamia liikkuvuus- ja lihasvoimaharjoitteita. Etenkin lantionpohjan, vatsa-, selkä- ja pakaralihasten harjoittelu on tärkeää. Kiinnitämme erikseen myös huomiota lantionpohjaa vahvistaviin ja vatsalihasten erkaantumasta palauttaviin harjoitteisiin. Liikkuvuusharjoitteissa keskitymme erityisesti lonkankoukistajien rentouttamiseen, hartiarenkaan avaaviin liikkeisiin ja rintakehän liikkuvuuden lisäämiseen.

Kurssijaksot

Baby-kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu 1-3 kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit valita liikkua kanssamme paikan päällä tai osallistua mukaan livestreamin välityksellä.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 13, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Mahdollisuus korvata poissaolo

Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille. 

Kurssilla on mahdollista korvata yksi poissaolo muilla Baby-tunneilla kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata yhden poissaolon / kurssi.

Mikäli kurssikertojen pitäminen paikan päällä estyy koronapandemian vuoksi, siirtyvät kurssikerrat verkon välityksellä tapahtuviksi. Kurssikerta pidetään tällöin mahdollisuuksien mukaan reaaliaikaisesti (online live) ja tunneista saa myös tallenteet.

Ohjaajat

Ohjaaja: Anne Luhtala

Annella on monipuolinen ja pitkä tausta ryhmäliikunnan ohjauksesta sekä laajasti perehtymistä synnytyksen jälkeiseen palautumiseen. Treenissä on Annen mielestä tärkeää löytää itselle sopivan tasoinen harjoite, jotta harjoittelu on mielekästä. Mielekäs liikunta motivoi!

Ohjeet kurssille tulevalle

Tervetuloa kurssille!

Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta. Vaunut mahtuvat hyvin sisätiloihin.

Ota mukaan

  • Joustavat vaatteet
  • Sisätossut tai kengät
  • Juomapullo (täytä pullo mielellään jo kotona)
  • Suuri pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto
  • Vauvalle makoiluviltti sekä leluja viihdykkeeksi
  • Halutessasi voi ottaa mukaan kantorepun tai kantoliinan vauvaa varten

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Käytä kasvomaskia pukuhuone ja aulatiloissa
  • Putsaa lainaamasi välineet

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ.

Korvaustunti

Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille. 

Kurssilla on mahdollista korvata yksi poissaolo muilla Baby-tunneilla kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata yhden poissaolon / kurssi.

Mikäli kurssikertojen pitäminen paikan päällä estyy koronapandemian vuoksi, siirtyvät kurssikerrat verkon välityksellä tapahtuviksi. Kurssikerta pidetään tällöin mahdollisuuksien mukaan reaaliaikaisesti (online live) ja tunneista saa myös tallenteet.

Syyskaudella 2021 tunteja ei pidetä seuraavina loma- ja pyhäpäivinä:

  • ma 6.12. itsenäisyyspäivänä