PILATES

Vahva ja toimiva keho!

Pilates -kurssi on sinua varten, joka haluat

Kurssi ei ole…

Mitä kurssilla tehdään?

Pilates-harjoittelun pohjana ovat kuusi perusperiaatetta: keskittyminen, kehon keskustan käyttö, kontrolli, tarkkuus, liikkeen virtaus ja hallittu hengittäminen. Pilates on kehonhallintatekniikka, joka näiden perusperiaatteiden toteutuessa vahvistaa syviä lihaksia ja keskivartaloasi, kohentaa ja ylläpitää ryhtiäsi ja sitä kautta edistää selän terveyttä. Monet ovatkin kuulleet pilatesharjoittelun eduista ja erityisesti avusta selkäkipuihin. Pääset keskittymään myös hengitystekniikkaan ja sitä kautta voit saada otetta myös stressinhallintaan.

 

Pilateksen avulla vahvistat lihaksia, lisäät ja ylläpidät  liikkuvuutta nivelissäsi sekä lihaksissasi. Säännöllisen pilatesharjoittelun avulla opit käyttämään kehoasi kokonaisvaltaisemmin ja arjessa sekä muussa liikunnassa. Saat joustavan ja vahvan kehon. Pilatestuntimme ovat modernia pilatesta. Tunneillamme yhdistetään Joseph Pilateksen (1880-1967) luoma kehonhallintamenetelmä terveysliikunnan nykytietämykseen sekä uusimpaan tutkimustietoon tuki- ja liikuntaelin harjoittelusta.

 

 

Kurssien teemat

Kurssit toteutetaan n. 5-6 viikon mittaisina jaksoina ja jokaisessa jaksossa on oma teemansa, johon tunneilla keskitytään hieman enemmän – kuitenkaan muita lihasryhmiä tai aiheita unohtamatta. Voit osallistua mihin tahansa jaksoon/kurssiin tai vaikka kaikkiin!
 

1. jakso: Joustavuutta rintarankaan 

Kurssilla huomioimme harjoituksia tehdessämme erityisesti rintarangan alueen sekä hartiat. Teemme niin joustavuutta kuin voimaa lisääviä liikkeitä. Samalla on myös luontevaa keskittyä niskan ja pään asentoon sekä hartiaseudun rentouttamiseen. Myös hengitys saa hetkittäin näillä tunneilla normaalia enemmän huomiota. Hengityksen merkitys rintakehän ja koko kehon joustavuutta lisäävänä tekijänä saattaa joskus unohtua. Hengitykseen osallistuu uskomaton määrä lihaksia, joita on myös hyvä treenata! Ja tietysti huomioimme koko kehon päästä varpaisiin!

2. jakso: Vahva alaselkä

Tämä teema painottaa alaselän sekä alaraajojen lihaksiston vahvistamista.  Liika istuminen ja staattiset työskentelyasennot kuormittavat alaselän ja lantion aluetta ja tarvitsevat vastapainoksi dynaamista vahvistavaa liikettä. Saamme nukuksissa olevat pakaralihakset heräteltyä ja kireät lonkan koukistajat avattua. Teemme paljon liikkeitä seisten, joten myös alaraajat saavat hyvän treenin. Vaikka alaselkä ja pakarat saavat kurssilla erityishuomion tekee koko keho töitä päästä varpaisiin.

3. jakso: Huomio hartioihin

Mitä tarkoittaa hartiaseudun hyvä asento ja missä pään pitäisi silloin olla? Huomioimme liikkeitä tehdessämme hartiarenkaan asennon ja siihen liittyvien lihasten työn, jotta saamme liikkeistä enemmän hyötyä irti. Myös lapatuki ja monet muut termit tulevat tutuksi ja saat niiden löytämiseen uusia niksejä. Pyrimme harjoitteilla lisäämään myös rintarangan ja hartiaseudun liikkuvuutta. Vaikka hartiat saavat kurssilla erityishuomion tekee koko keho töitä päästä varpaisiin.

Kenelle?

Pilateskurssimme sopivat kaiken kuntoisille. Liikkeistä tarjotaan eri versioita, joista voit valita itsellesi sopivan tason. Voit hyötyä pilateksesta, jos hartia- ja selkäkivut ovat riesanasi esimerkiksi yksipuolisista työskenteyasennoista johtuen. Pilatesta voit hyödyntää lihaskunnon ylläpitäjänä loukkaantumisen seurauksena kuntoutusvaiheessa, jos oma lajisi on hetkellisesti tauolla.

Koska pilateksessa keskitytään olennaisesti myös hengitykseen, voit hyötyä harjoittelusta myös stressin säätelyssä. Hengityslihasten treenaamisella on tärkeä tehtävä kehon hyvinvoinnin edistäjänä.

 

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

.Mahdollisuus korvata poissaolo

  • Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla kehonhuoltokursseilla ( HOT Yinjooga, Fascia kehonhuolto, Barre) kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected] Vaikka et ilmoittaisi poissaolostasi, ei tämä vaikuta korvausoikeuteesi vaan voit edelleen korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa. Tallenteet ovat muutaman videon kokoelma yksittäisistä tunneista. Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.

Ohjaaja: Anne Luhtala

Annella on monipuolinen ja pitkä tausta liikunnan ohjauksesta. Annen intohimona on liikkuvuus- ja kehonhuoltotunnit, joissa Anne on ohjaajana perusteellinen ja rauhallinen. Anne on hyväksytty Suomen Pilates yhdistyksen jäseneksi käytyään pitkän Pilates koulutuksen kaikki kolme tasoa (PilatesHealth). Lisäksi hän on kouluttautunut myös toisen kehonhuoltomenetelmän, Spiraalistabilaation ohjaajaksi. 

Palautteita aikaisemmilta kursseilta

”Hyvin rakennettu kokonaisuus. Eteni hyvin, sopivasti vaihtuvat harjoitteet, selkeä punainen lanka koko ajan. Anne on ihana, huumorintajuinen ja kannustava ohjaaja.”

”Tunnit hujahtaa ohi tosi nopeasti kun vaihdellaan liikkeitä ja tehdään monipuolisesti. Ei tule missään kohtaa sellainen olo että pitäisi puristaa hammasta purren.”

”Annen ohjaus on tosi huomioon ottavaa ja sallivaa, antaa kaikille luvan tehdä oman kehon ja päivän olon mukaan, samalla kannustaen vähän haastamaan itseään 🙂 Tykkään tosi paljon!”

Ohjeita kurssille tulijalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Pilateskurssille! Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet
  • Juomapullo
  • Pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto

Terveysturvallisuus

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Putsaa lainaamasi välineet 

Mahdollisuus korvata poissaolo

  • Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla kehonhuoltokursseilla ( HOT Yinjooga, Fascia kehonhuolto, Barre) kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected] Vaikka et ilmoittaisi poissaolostasi, ei tämä vaikuta korvausoikeuteesi vaan voit edelleen korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa. Tallenteet ovat muutaman videon kokoelma yksittäisistä tunneista. Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.