| |

Takkuaako kotona liikkuminen? Näillä vinkeillä saat etätreenit onnistumaan!

Lockdownissa ollaan taas. Etätyöt, kodinhoito, lasten perään katsominen ja muut arkiset jutut täyttävät päivät eikä kotoa pääse juuri minnekään. Kotona nyhjääminen saa helposti aikaan fiiliksen, että seinät kaatuvat päälle tai olo on muuten vetämätön, levoton tai turhautunut.

Moni kokee, että liikkuminen tässä tilanteessa on hankalaa ja elää sitku-vaihetta. ”Sitten kun liikuntapaikat aukeavat, sitten kun stressiä on vähemmän, sitten kun…”

Hyvinvointia voi lykätä hetken, mutta eron kyllä huomaa olossa.

Tähän jaksamispulaan liikunta on kuitenkin riittävän unen ja ravitsevan ruoan ohella yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka auttavat purkamaan vyyhdin.

Miten siis saada liikuntahetket toteutumaan etäkombossa kaikkien muiden palloteltavien asioiden kanssa?

Näillä vinkeillä poistat kolme yleisintä estettä
ja saat etätreenit onnistumaan!

Haaste nro 1:
Treeneille ei löydy aikaa

Nykypäivän hektisessä elämässä aika on tärkein valuuttamme ja kiireen taakse on helppo piiloutua. Oletko muuten huomannut, että kiire on tunne? Niin tai näin, aikaa tuntuu olevan aina liian vähän. Jotta liikunnalle löytyisi paremmin tuota tikittävää aikaa, on tärkeää välillä pysähtyä eikä piiloutua kiireen taakse.

Mietipä hetki: Arki on viimeisen kahden vuoden aikana muodostunut ehkä ajoittain hyvinkin erilaiseksi kuin ennen. Kun tarkemmin miettii, aikaa on vapautunut ehkä enemmän: etätyössä siirtymisiin työpaikan ja kodin välillä ei kulu aikaa, eikä paljon muuhunkaan paikasta toiseen liikkumiseen, kun ruoatkin pikkurahalla tilattua suoraan kotiovelle.

Ratkaisu:

Jotta aika ei valuisi hukkaan ja saisit pidettyä myös omasta hyvinvoinnistasi huolta, tuo tämä vinkki käytäntöön. 

  • Päätä treeniajat etukäteen: merkitse ne kalenteriin ja sovi niistä muun perheen kanssa

Kotona tehtävälista ei lopu koskaan. Kun treeneihin ei lähdetä kodin ulkopuolelle, treenit jäävät helposti tekemättä. Siksi on erityisen tärkeää suunnitella treeniajat etukäteen ja sopia niistä myös perheen kanssa.

VINKKI: Ilmoittautumalla mukaan reaaliaikaisesti toteutuville livestream-kursseille, treeniaika säilyy samana joka viikko ja liikunnasta tulee helpommin rutiini – myös etäillessä. Toki aina voit palata harjoitteiden pariin myös tallenteiden muodossa, jos yllättäviä tilanteita ilmaantuu.

Haaste nr0 2:
Kotona ei ole tilaa eikä rauhaa liikkua

Kun on tottunut liikkumaan muualla kuin kotona, voi asennoituminen kotiympäristössä treenaamiseen olla hankalaa. ”Mistä ihmeestä löydän tarpeeksi tilaa? Eihän täällä voi keskittyä, kun koirat ja lapset pyörivät jaloissa ja telkkarikin pauhaa vieressä!”

Kuulostaako tutulta? Usko pois, et ole yksin näiden haasteiden kanssa!

Kyse on kuitenkin pitkälti asennoitumisesta. Harvoin tilanteet ovat ideaaliset, kämppä siistinä, huoneen lämpötila juuri sopiva ja treenaaminen täyttä autuutta. Joku hyvistä treeniedellytyksistä ei todennäköisesti täyty. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla esteenä liikkumiselle. Liikkumatta jättämisen haitat ovat suuremmat kuin se, ettei kaikki mennyt ihan putkeen joka kerralla.

Ratkaisu:

Jotta kotoa löytyisi sekä tilaa että rauhaa omaan liikuntahetkeesi, kokeile näitä:

  • Mieti tilaratkaisut ennakkoon ja minimoi häiriötekijät: Sovi perheen kanssa, että olet tiettynä päivänä makkarissa treenaamassa eikä sinua saa häiritä. Tai jos tilaa on tosi naftisti, sopikaa, että muu perhe ulkoilee hetken, jotta saat oman treeniaikasi ilman häiriötekijöitä.

Sinun ei tarvitse etsiä sopiva treenipaikka kuin yhden kerran! Kun olet kertaalleen kokeillut sitä, on sinun tämän jälkeen helppo roudata tila jatkossakin. Kokeile esimerkiksi siirtää sohvapöytää tai sohvaa.

Kaiken muutoksen kohdalla asenne on tärkein. Jos olet päättänyt, ettei kotona treenaaminen onnistu, päätäsi ei kukaan käännä vaikka ehdotukset olisivat kuinka toimivia. Siitä päästäänkin seuraavaan haasteeseen…

VINKKI: Kun keskityt kotona kehonhuoltoon, et tarvitse enempää tilaa kuin yhden jumppamaton verran. Metrinkin levyinen käytävätila sopii hyvin kotitreeneihin! Tutustu kehonhuoltotunteihimme täältä.

Haaste nr0 3:
Luottamus onnistumiseesi ontuu

Luulet ehkä olevasi liian laiska, pelkäät epäonnistumista tai olet liian väsynyt yrittämään. Jos liikunnan aloituksen taustalla ovat ulkoiset motivaattorit kuten jokavuotinen uudenvuoden lupaus, suuret laihdutustoiveet tai ulkonäköpaineet, on sinun hankalampi pysyä päätöksessä, kun vastaan tulee haasteita. 

Tietyllä tapaa tässä on ainoastaan kyse siitä, mikä on sinulle merkityksellistä. Mitä asioita sinä haluat enemmän elämääsi? Mikä on pienin mahdollinen askel, jonka voisit ottaa kohti toiveesi mukaista elämää?

Ratkaisu:

Jos oman hyvinvoinnin lisääminen on tavoitteenasi, valitse liikuntalaji, joka tuntuu sinulle luontevimmalta. Liiku, koska kehosi ansaitsee hyvää – älä rankaistaksesi sitä. 

  • Valitse sellainen tapa liikkua, joka vaikuttaa juuri sinusta kiinnostavimmalta ja helpoimmalta ryhtyä toimeen.
  • Ole lempeä itseäsi kohtaan: pienet kömmähdykset kuuluvat asiaan. Kun horjahdat, nouse uudelleen ylös.

Tottumuksia on useimmiten vaikea muuttaa. Siksi onkin tärkeää, että motivaatiosi taustalla olevat syyt ovat sellaisia, jotka todella kuvaavat arvojasi.

Liikunnan ei aina tarvitse tuntua huippuhienolta tai superhyvältä. Kun kokeilet jotain uutta, tulee matkan varrella varmasti hetkiä, jolloin koet epävarmuutta. Se on täysin normaalia eikä siitä ole syytä lannistua. Ohjaa itseäsi lempeästi palaamaan jumppamatolle uudelleen. Toiston kautta luot uusia tapoja. 

Muista, ettei yksikään tehty kehonhuoltotreeni varmasti ole hukkaan heitettyä aikaa. Liikunnan positiiviset vaikutukset ovat sekä välittömiä että pitkäaikaisempia – liikkuminen on vain hauskempaa, kun löydät oman juttusi. Ja se löytyy vain kokeilemalla samaa asiaa useampaan kertaan. Jos muutaman kerran jälkeen homma ei tunnu omalta, kokeile jotain muuta hyvillä mielin.

Pohditko etätreeneihin lähtemistä? 


Ole rohkea ja lempeä.

Ota ensimmäinen askel ja tutustu livestream-tuntiemme tarjontaan.
Tavataan videon välityksellä ja liikutaan yhdessä etänä!

Similar Posts

Vastaa