TERVE SELKÄ

Pidä selkäsi kunnossa ja nauti kivuttomista päivistä!

POWER PILATES

Vahva ja toimiva keho pilaksella

PowerPilates -kurssi on sinua varten, joka haluat

Kurssi ei ole…

Mitä kurssilla tehdään?

Pilates-harjoittelun pohjana ovat kuusi perusperiaatetta: keskittyminen, kehon keskustan käyttö, kontrolli, tarkkuus, liikkeen virtaus ja hallittu hengittäminen. Pilates on kehonhallintatekniikka, joka näiden perusperiaatteiden toteutuessa vahvistaa syviä lihaksia ja keskivartaloasi, kohentaa ja ylläpitää ryhtiäsi ja sitä kautta edistää selän terveyttä. Monet ovatkin kuulleet pilatesharjoittelun eduista ja erityisesti avusta selkäkipuihin. Pääset keskittymään myös hengitystekniikkaan ja sitä kautta voit saada otetta myös stressinhallintaan.

Pilateksen avulla vahvistat lihaksia, lisäät ja ylläpidät  liikkuvuutta nivelissäsi sekä lihaksissasi. Säännöllisen pilatesharjoittelun avulla opit käyttämään kehoasi kokonaisvaltaisemmin ja arjessa sekä urheillessa. Pilatestuntimme ovat modernia pilatesta. Tunneillamme yhdistetään Joseph Pilateksen (1880-1967) luoma kehonhallintamenetelmä terveysliikunnan nykytietämykseen sekä uusimpaan tutkimustietoon tuki- ja liikuntaelin harjoittelusta.

Luhtavillan PowerPilates -harjoituksessa edetään liikkeestä toiseen virtaavasti ja Lempeä pilates -tuntia vauhdikkaammin. Pääpaino on tekemisessä, opetus ei niinkään korostu. Lihaskuntoa ja kehonhallintaa vahvistavat liikkeet ovat pääroolissa. Tunnin lopussa tehdään liikkuvuusliikkeitä, jotka antavat loppusilauksen tälle tehokkaalle treenille.

Syyskauden jaksojen teemat

PowerPilates -kursseja on kolme jaksoa, joissa painottuu hieman eri teemat. Tunti on aina monipuolinen, mutta kullakin kurssilla keskitymme teeman ympärille hieman enemmän, jolloin oikeasti opit huomioimaan ja saat vahvistettua juuri kyseistä kehon aluetta.

Voit osallistua mihin tahansa jaksoon/kurssiin tai vaikka kaikkiin!

1.jakso: Pakaralihakset hereille

Käytätkö kaiken potentiaalin pakaroistasi vai käyvätkö nämä kävelyä ja ryhtiä tukevat lihakset puolitehoilla? Pakaralihasten tuki lantion asennossa ja sitä kautta edelleen ryhdin yläpidossa voi vaatia hetken huomiosi. Samalla kun tunti etenee pilateksen periaatteiden mukaisesti ja koko keho huomioituna painotamme pakaroiden ja alaraajojen vahvistamista.  Opit myös huomioimaan keskivartalon ydintuen ja selän asennon liikkeissä, joissa alaraajojen lihakset tekevät työtä, kuten kyykyissä, lantion nostoissa ja  tasapainoliikkeissä.

Tällä jaksolla käytetään välineenä pehmeää pilatespalloa (halkaisija noin 18-25cm).

2. jakso: Core kuntoon

Keskivartalon syvä tuki on suurennuslasin alla harjoituksia tehdessä. Pyrimme hahmottamaan myös keskivartaloa tukevia lihaksia kuten lantionpohja ja pakaralihakset. Haastamme keskivartaloa useissa alkuasennoissa. Teemme keskivartaloon kohdistuvia  liikesarjoja ja eri liikevariaatioita, jotta pystyt huomaamattasi ylittämään itsesi. Kerta kerralta huomaat edistymisesi, kun jaksat tehdä liikkeestä jo seuraavan variaation tai useamman toistomäärän. 

Tällä jaksolla käytetään välineenä pilatesrengasta sekä slidereita. 

HUOM!  2. jakson kurssilla tarvitset välineeksi pilatesrenkaan myös kotona treenaamiseen! Osta rengas ennakkoon itsellesi (noin 25€) tai lainaa väline meiltä studiolta (välinevuokra 20€). Paikanpäällä liikkuville on välineet studiolla. Kotina voit hyödyntää villasukkia ja paljasta lattiapintaa sliderien tilalla.

3. jakso:  Poweria käsivarsiin ja hartioihin

Tuntuuko, että käsistä uupuu voimaa ja esim. punnertaminen ei ole sinun ”juttusi”. Käsivarsien voimantuottoon vaikuttaa moni lihasryhmä sekä hartioiden ja pään asento. Tunnilla painottuvat ylävartaloa vahvistavat liikkeet, mutta huomioimme koko hartiaseudun, päänasennon ja lapatuen. Kurssi ei siis ole pelkää punnertamista! Saat voimaa käsivarsiin huomaamattasi ja samalla saat ylävartaloon lisää ryhtiä ja kannatusta. 

Tällä jaksolla käytetään välineenä pitkää vastuskuminauhaa.

 

Kenelle?

Olet tervetullut PowerPilates -kurssille, kun pilatesharjoittelu on sinulle jonkin verran tuttua ennestään ja haluat haastaa itseäsi pilateksen keinoin. Sinun ei kuitenkaan tarvitse olla valmiiksi superkunnossa. Liikkeistä tarjotaan eri versioita, joista voi valita itselleen sopivan tason.

Pilates sopii kaikille ja kaiken kuntoisille. Voit hyödyntää pilatesta lihaskunnon ylläpitäjänä loukkaantumisen seurauksena kuntoutusvaiheessa, jos soma lajisi on hetkellisesti tauolla. Myös jos hartia- ja selkäkivut ovat riesanasi, voit hyötyä pilateksesta. 

Tutustu Luhtavillan Lempeä pilates -kursseihin, jos haluat aloittaa pilateksen uutena harrastuksena tai pidemmän liikuntatauon jälkeen tai jos haluat painottaa enemmän liikkuvuusharjoittelua. 

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

HUOM! PowerPilateksen 2. jakson kurssilla tarvitset välineeksi pilatesrenkaan myös kotona treenaamiseen! Osta rengas ennakkoon itsellesi (noin 25€) tai lainaa väline meiltä studiolta (välinevuokra 20€). Paikanpäällä liikkuville on välineet studiolla. 

 

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 10, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja.

Ohjaaja

Ohjaaja: Anne Luhtala

Annella on monipuolinen ja pitkä tausta liikunnan ohjauksesta. Annen intohimona on liikkuvuus- ja kehonhuoltotunnit, joissa Anne on ohjaajana perusteellinen ja rauhallinen. Anne on hyväksytty Suomen Pilates yhdistyksen jäseneksi käytyään pitkän Pilates koulutuksen kaikki kolme tasoa (PilatesHealth). Lisäksi hän on kouluttautunut myös toisen kehonhuoltomenetelmän, Spiraalistabilaation ohjaajaksi. 

Ohjeet paikan päälle tulevalle kurssilaiselle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan PowerPilates –kurssille! Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet
  • Juomapullo
  • Iso pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto
  • tunnilla ollaan sukkasillaan

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Käytä kasvomaskia pukuhuone ja aulatiloissa
  • Putsaa lainaamasi välineet

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan täältä. 

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja. 

Ohjeet LIVESTREAM -kurssille osallistuvalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan PowerPilates LIVESTREAM –kurssille!

Tunti lähetetään suorana kurssialustalla. Ilmoittautumisen yhteydessä pääset luomaan itsellesi käyttäjätunnukset. Tunnuksilla pääset kirjautumaan kurssialustalle, josta voit seurata livelähetystä selaimesta tai katsoa tallenteita. Et tarvitse mitään erillisiä sovelluksia tuntien katsomiseen.

Mitä tarvitset tunnille:

  • Joustavat vaatteet
  • Jumppamatto tai muu mukavalta tuntuva alusta, esim. olohuoneen matto.

Lisäksi tarvistet:

  • Jakso 1, Pakaralihakset hereille: pilatespallo (halkaisija noin 18-25cm), jos kotoa löytyy, tyynyä voi myös käyttää)
  • Jakso 2. Core kuntoon: Pilatesrengas ja villasukat & paljasta lattiapintaa. HUOM! PowerPilateksen 2. jakson kurssilla tarvitset välineeksi pilatesrenkaan myös kotona treenaamiseen! Osta rengas ennakkoon itsellesi (noin 25€) tai lainaa väline meiltä studiolta (välinevuokra 20€). Paikanpäällä liikkuville on välineet studiolla. 
  • Jakso 3, Poweria käsivarsiin ja hartioihin: Pitkä vastuskuminauha

Tuntien tallenteet nähtävissäsi koko kurssin ajan

  • Tunnit kuvataan livelähetyksenä ja pääset osallistumaan mukaan reaaliaikaisesti. Kun sitoudut viikottaiseen tuntiin, sinun tulee todella liikuttua eikä treenejä tule niin helposti jätettyä välistä.
  • Jos kuitenkin missaat tunnin, jäävät tallenteet katsottavaksesi koko kurssin ajaksi ja vielä viikoksi kurssin päättymisen jälkeen. 
  • Tallenteet tarjoavat sinulle myös mahdollisuuden liikkua halutessasi useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.