KUNTOUTA KESKIVARTALO

Äidin oma treeni kehon vahvistamiseen synnytyksen jälkeen

Kuntouta keskivartalo -kurssi on luotu sinulle, joka haluat...

Kurssi ei ole…

Lihaskuntoharjoittelu auttaa palautumaan raskaudesta

Suorat vatsalihakset erkaantuvat toisistaan viimeistään raskauden loppuvaiheessa. Tämä on täysin luonnollista ja välttämätöntäkin. Osalla lihakset palautuvat nopeammin, osalla se vie enemmän aikaa ja vaatii systemaattista harjoittelua. Liikunta tukee tutkitusti synnytyksestä palautumista ja on hyväksi synnyttäneen äidin keholle ja mielelle.

Kuntouta keskivartalo -kurssi tarjoaa äidille mahdollisuuden palautua raskaudesta liikkuen omaa kehoa kuunnellen. Raskauden jälkeen on tärkeää vahvistaa erityisesti syviä, asentoa tukevia lihaksia. Ilman ohjausta harva malttaa tai tietää, miten panostaa tukilihasten harjoitteluun ja pohjakunnon kasvattamiseen.

Kurssilla kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa ja keskivartaloa tukeviin lihaksiin samalla kun vahvistamme koko kehon lihaksistoa. 

Monipuolista harjoittelua

Kurssi painottuu keskivartaloa vahvistaviin harjoitteisiin, mutta sen sisältö on paljon kattavampi kuin pelkkää kevennettyä vatsalihastreeniä.

Kurssilla liikutamme kehoa monipuolisesti ja etenemme nousujohteisesti kohti haastavampia harjoitteita. Ohjaaja antaa liikkeisiin variaatioita, jotta löydät itsellesi sopivan tasoiset harjoitteet.

Jokaisella kurssikerralla huomioidaan seuraavat:

  • lantionpohjan lihasten harjoittelu
  • keskivartaloa vahvistavat harjoitteet
  • toiminnalliset harjoitteet ja lihastasapainon kehittäminen
  • liikkuvuusharjoitteet
  • hengitys ja rentoutus

Kenelle kurssi sopii?

Kurssille voi tulla mukaan, kun synnytyksestä on kulunut vähintään kuusi viikkoa eli kun olet ehtinyt toipua ja keräillä hieman voimia synnytyksen jälkeen.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja mukaan voi tulla vaikka synnytyksestä olisi kulunut jo pidemmän aikaa – useita kuukausia tai jopa vuosia.

Jos et ole vielä aloittanut kehon vahvistamista ja syvien tukilihasten herättelyä synnytyksen jälkeen, nyt on hyvä aika aloittaa.

Esimerkiksi virtsankarkailu, laskeuma tai vatsalihasten erkauma eivät ole este osallistua kurssille vaan hyödyt kurssista varmasti. Suosittelemme kuitenkin varaamaan tarvittaessa ajan myös äitiys- tai lantionpohjan fysioterapiaan yksilöllistä tsekkausta varten. 

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Huom! Jos osallistut livestream-kurssille, huomioithan että tällä kurssilla käytetään pienvälineitä:

  • Pitkä vastuskuminauha (esim 180-220cm)
  • Pehmeä pilatespallo (noin 20cm halkaisija)
  • käsipainot/pieni kahvakuula/tms paino

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 10, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja.

Ohjaajat

Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi

Tuuli on liikuntastudion ja FysioLuhtavillan perustaja ja koulutukseltaan äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti. Ryhmäliikunnan ohjaamisesta Tuulilla on viidentoista vuoden kokemus.

Tuuli on ohjaajana tarkka, mutta pitää huolen siitä, että tunneilla tehdään eikä vain hinkata pikkuseikkoja. Tuulin tunneilla on keskittynyt ja leppoisa tunnelma.

Tuuli on kolmevuotiaan pojan ja 03/2021 syntyneen tytön äiti.

Palautteita aikaisemmilta kursseilta

”Harjoitteiden tekeminen oli kivaa. Tuulilla oli ihanan rento tapa käsitellä aiheita. Kurssin jälkeen tuli entistä suurempi motivaatio saada kroppa taas toimivaksi raskauden jäljiltä.”

”Tunnelma oli hyvä ja rento. Paras anti oli viesti siitä, että ei tarvitse kiirehtiä ja jumppaliikkeet, joilla pääsee kuntoutuksen alkuun.”

”Kurssilta saadut treenivinkit olivat äärimmäisen tervetulleita, sekä ylipäätään tuntemus vertaistuesta oli minulle ehkä se tärkein juttu. Se että kurssin vetäjä oli itsekin samassa elämäntilanteessa kuin osallistujat, tuntui hyvältä, ja näin ollen hänen tietotaitoonsa oli äärimmäisen luontevaa luottaa.”

Ohjeet kurssille tulevalle

Tervetuloa kurssille!

Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta. 

Ota mukaan

  • Joustavat vaatteet
  • Sisäkengät tai paljain jaloin
  • Juomapullo (täytä pullo mielellään jo kotona)
  • Suuri pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Käytä kasvomaskia pukuhuone ja aulatiloissa
  • Putsaa lainaamasi välineet

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan TÄÄLTÄ.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja. 

  •  

Ohjeet LIVESTREAM -kurssille osallistuvalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Kuntouta keskivartalo LIVESTREAM –kurssille!

Tunti lähetetään suorana kurssialustalla. Ilmoittautumisen yhteydessä pääset luomaan itsellesi käyttäjätunnukset. Tunnuksilla pääset kirjautumaan kurssialustalle, josta voit seurata livelähetystä selaimesta tai katsoa tallenteita. Et tarvitse mitään erillisiä sovelluksia tuntien katsomiseen.

Mitä tarvitset tunnille:

  • Joustavat vaatteet
  • Jumppamatto tai muu mukavalta tuntuva alusta, esim. olohuoneen matto.
  • Pitkä vastuskuminauha (noin 180-220cm), pehmeä pilatespallo (noin 20cm halkaisija), käsipainot/pieni kahvakuula/tms paino

Tuntien tallenteet nähtävissäsi koko kurssin ajan

  • Tunnit kuvataan livelähetyksenä ja pääset osallistumaan mukaan reaaliaikaisesti. Kun sitoudut viikottaiseen tuntiin, sinun tulee todella liikuttua eikä treenejä tule niin helposti jätettyä välistä.
  • Jos kuitenkin missaat tunnin, jäävät tallenteet katsottavaksesi koko kurssin ajaksi ja vielä viikoksi kurssin päättymisen jälkeen. 
  • Tallenteet tarjoavat sinulle myös mahdollisuuden liikkua halutessasi useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.