TERVE SELKÄ

Pidä selkäsi kunnossa ja nauti kivuttomista päivistä!

AFTER WORK KEHONHUOLTO

Karista työviikon pölyt harteilta ja aloita viikonloppu vetreänä

After work kehonhuolto on sinua varten, joka haluat

Kurssi ei ole…

Mitä kurssilla tehdään?

Tunti alkaa lämmittelyosuudella, jonka virtaavat liikkeet avaavat ja valmistavat kehoa harjoitteisiin, haastavat tasapainoa ja lisäävät samalla liikkuvuutta. Lämmittelyliikeet tehdään huolellisesti omaa kehoa kuunnellen ja liikeratoja avaten. Jo pelkän lämmittelynkin jälkeen keho tuntuu vetreämmältä. Tunti ei ole ns. hikijumppa, mutta lämmin toki tulee. Lämmittelyn jälkeen huomioimme kehon eri liikesuunnat monipuolisesti ja palautamme kehoa viikon istumiselta tai staattisilta työasennoilta. Tunnin teema voi näkyä koko tunnissa tai esim tunnin lopussa.

Kurssin aikana on kolme eri kehonhuoltoon liittyvää teemaa tai menetelmää,  jotka täydentävät tunnin sisältöä. Aiheet vaihtelevat tunneilla niin, että kahtena peräkkäisenä viikkona on sama teema. Teemoja ovat fascialiikeharjoittelu, kehon kireystilojen käsittely palloilla sekä core -alueen vahvistaminen. Tunnilla on aina mukana koko kehon huomioivia liikkuvuusharjoitteita.

1) Fascialiikeharjoittelu
Faskioiden eli lihaskalvojen tehtävänä on toimia kehon tukiverkkona, osallistua liikkeen ja kehon hallintaan, voimantuottoon sekä voimanvälitykseen. Lihaskalvot yhdistävät lihakset ja niitä ympäröivät sidekudokset pitkiksi toiminnallisiksi lihaskalvoketjuiksi, jolloin kehon eri osat tekevät yhteistyötä. Liikeradat ovat tarkoituksenmukaisia, kun keho on tasapainossa ja ketjut toimivat moitteettomasti.

Faskiaalisessa liikkuvuusharjoittelussa tavoitteenamme on lisätä kehon liikkuvuutta parantamalla fascioiden ei lihaskalvojen välistä nesteytystä, joka mahdollistaa optimaalisen liikkuvuuden. Fascialiikeharjoittelussa käytetätään mahdollisimman laajoja liikeratoja pitkiä lihastoimintaketjuja läpikäyden. Liikehallinta on tärkeää erityisesti suurilla liikeradoilla, ja sen vuoksi tunti myös kehittää ja aktivoi vahvoja syviä tukilihaksia.

2) Pallo- / faskiahieronnassa tavoite on vapauttaa kehossa olevia kireystiloja. Hierontapallolla käsittelemme liikkeen avulla tyypillisimmin kireitä alueita koko kehon faskioissa. Pallon avulla haetaan kohdealueelle painetta, ja sen avulla pyritään lisäämään kehon kalvorakenteiden välistä liikettä ja nesteytymistä. Käsittely pallolla on helppoa ja turvallista tarkoin valittujen alueiden ja sopivan voimakkuuden sekä annostelun vuoksi.

3) Core-teemassa haastetaan tunnin aikana keskivartalon lihaksia. Tavoitteena on vahvistaa erityisesti vatsalihaksia ja selkää huomioiden myös syvien lihasten aktivoiminen. Ohjaaja opettaa, miten saat syvät tukilihakset pysymään myös haastavammissa harjoitteissa mukana ja tukemaan koko kehoa.

Kenelle?

After work kehonhuolto -kurssimme on luotu sinulle, joka tarvitset koko kehon liikelaajuksilla tehtävää liikkuvuus ja -kehonhuoltoharjoittelua sekä kiristävien kohtien käsittelyä paljon istumista sisältävän työviikon jälkeen. Haluat elpyä ja palautua työviikosta ja ehkäistä työn yksipuolisen kuormituksen lisäävää kankeutta.

Saatat myös miettiä, että ”pitäisi ja pitäisi mutta kun ei yksin tule tehdyksi”. Jos tämä ajatus on sinulle tuttu, ilmoittaudupa mukaan.  Säännöllisesti tehtynä huomaat kehossasi muutokset pian!

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 10, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja.

Ohjaaja

Ohjaaja: Kati Ruoko

Kati on ohjaajana lempeä eikä kikkaile turhia. Helposti lähestyttävän Katin tunneilla saat selvät ja ymmärrettävät ohjeet ja uskallat myös kysyä!  Kati on ohjannut ryhmäliikuntatunteja yli 15 vuoden ajan ja hänellä on vuosien kokemus henkilökohtaisesta valmennuksesta. Liikunnanohjauksen lisäksi hän omaa laajasti ravitsemukseen liittyvää osaamista.

Ohjeet paikan päälle tulevalle kurssilaiselle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan After work -kehonhuolto –kurssille! Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet
  • Juomapullo
  • Iso pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Käytä kasvomaskia pukuhuone ja aulatiloissa
  • Putsaa lainaamasi välineet

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan täältä.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja. 

Ohjeet LIVESTREAM -kurssille osallistuvalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Terve selkä LIVESTREAM –kurssille!

Tunti lähetetään suorana kurssialustalla. Ilmoittautumisen yhteydessä pääset luomaan itsellesi käyttäjätunnukset. Tunnuksilla pääset kirjautumaan kurssialustalle, josta voit seurata livelähetystä selaimesta tai katsoa tallenteita. Et tarvitse mitään erillisiä sovelluksia tuntien katsomiseen.

Mitä tarvitset tunnille:

  • Joustavat vaatteet
  • Jumppamatto tai muu mukavalta tuntuva alusta, esim. olohuoneen matto.
  • Pitkä kuminauha tai sen sijasta esimerkiksi kaulahuivi, keppi, mopin varsi tai vastaava
  • Pilatespallo, jos kotoa löytyy (pehmeä pallo, läpimitta 18 cm). Pallon tilalla voi hyödyntää myös tyynyä.

Tuntien tallenteet nähtävissäsi koko kurssin ajan

  • Tunnit kuvataan livelähetyksenä ja pääset osallistumaan mukaan reaaliaikaisesti. Kun sitoudut viikottaiseen tuntiin, sinun tulee todella liikuttua eikä treenejä tule niin helposti jätettyä välistä.
  • Jos kuitenkin missaat tunnin, jäävät tallenteet katsottavaksesi koko kurssin ajaksi ja vielä viikoksi kurssin päättymisen jälkeen. 
  • Tallenteet tarjoavat sinulle myös mahdollisuuden liikkua halutessasi useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.