jooga upside down

Upside Down -joogaworkshop

Olisiko sinustakin hienoa osata seistä päällään tai uskaltaa nousta käsien varaan? Tuntuuko ajatus itsestäsi tasapainoilemassa ylösalaisin houkuttelevalta, kutkuttavalta ja samalla ehkä pelottavaltakin?

Nyt on aika ylittää itsensä ja sukeltaa (tai aluksi kastaa varvas 😉 ) ylösalaisin olevaan maailmaan!

Milloin?

Upside Down -joogaworkshop
Lauantaina 5.10.2019 klo 10:00-12:00

Hinta: 40€
Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi
Sali: Lumme (Muurarinkuja 1)

Ilmoittaudu mukaan täältä

Miksi ihmeessä ylösalaisin kannattaisi edes mennä? Saat ylösalaisin olevista asanoista hyödyt heti ensimetreillä, vaikka olisitkin asennossa vain hetken. Kun käännymme ylösalaisin, saamme kevennettyä painovoiman vaikutuksia niiltä alueilta, jotka yleensä ovat rasituksen kohteena. Keskittyminen paranee, verenkierto vilkastuu, kuormittuneet lihakset saavat levätä ja toiset lihakset vahvistuvat.

Ehkä upeimpana vaikutuksena on kuitenkin ylösalaisin olevien asanoiden vaikutus psyykeeseen. On todella palkitsevaa ja itseluottamusta kohottavaa, kun ensimmäisiä kertoja pääset – aluksi ehkä jopa mahdottomalta tuntuneeseen – ylösalaisin olevaan asanaan. Ja mikä parasta: tämä tunne toistuu aina uudelleen! Samassa hetkessä olet voimakas, keskittynyt ja leikkisä – ylpeä itsestäsi!

Yksilöllinen opetus

Kurssi toteutetaan pienryhmäopetuksena, jotta jokaisella on mahdollisuus saada henkilökohtaista opastusta. Kurssin opetus toteutetaan workshop-tyylisenä, mikä mahdollistaa vuorovaikutteisuuden, kysymysten esittämisen ja yksilöllisen oppimisen.

Pienryhmään otetaan enintään 10 osallistujaa.

Kenelle?

Kurssi sopii kaikille, joita kiinnostaa kehittyä omassa joogaharjoittelussa, kokeilla uutta ja ylittää itsensä. Sinun ei tarvitse osata valmiiksi mitään. Sinua saa jopa pelottaa näiden asanoiden kokeileminen. Etenemme vaihe vaiheelta ja aina tuetusti. Asentoihin ei loikata vaan ne rakennetaan huolellisesti alhaalta ylöspäin.

– Kurssi tarjoaa aloittelijoille helpon ja turvallisen tavan tutustua ylösalaisin tehtäviin asanoihin  vakaalta, tiedostavalta ja turvalliselta pohjalta.

Pidempään harrastaneille ja niille, jotka hyppäävät asentoon kuin asentoon, kurssi tarjoaa paljon erilaisia tapoja vakauttaa asentoa ja löytää oikeiden lihasten tuki. Näin vältät mahdollisia vääriä tai liiallisia kuormitustiloja kehossa ja löydät tasapainon helpommin.

Kurssin teemat

  • Kehon avaaminen (noin 15min)
    Alkuun keskitymme vain availemaan kehon jumeja ja rauhottumaan kuuntelemaan, mitä oma keho juuri tällä hetkellä kaipaa. Avaavat harjoitteet ovat lempeitä liikkeitä ja valmistavat kehoa tulevaan.
  • Hengitysharjoitukset (noin 15min)
    Hengitysharjoituksilla tuomme keskittymisen tähän hetkeen ja rauhotamme mielen ja kehon. Opettelemme hermostoa rauhoittavan hengityksen, jolla pystymme tuleien harjoitusten aikana rauhottamaan ja lepuuttamaan kehoa ja mieltä. Sen vastapainoksi opettelemme myös lämpöä ja energiaa tuottavan hengitystekniikan (kapalbhati), jolla herättelemme keskivartalon lihaksia.
  • Bandhat (noin 15min)
    Opettelemme myös käyttämään bandhoja, joiden avulla saamme tuen harjoitteisiin. Bandha tarkoittaa sitomista. Harjoittelemme erityisesti mula-bandhan (vastaa suunnilleen lantionpohjan lihaksia) ja uddiyana-bandhan (vastaa syvää poikittaista vatsalihasta) aktivointia ja rentoutusta.
  • Vahvistavat harjoitteet (noin 15min)
    Teemme erityisesti yläraajojen ja keskivartalon lihaksia valmistavia ja vahvistavia harjoitteita, jotka luovat pohjan hyvällä tuelle ylösalaisin olevissa asennoissa. Asento luodaan aina alhaalta ylöspäin, jotta se on vakaa ja turvallinen.
  • Asanoiden huolellinen harjoittelu (noin 60min)
    Harjoittelemme asanoita vaihe vaiheelta ja aina tuetusti. Rakennamme asennon pikku hiljaa löytäen oikeiden lihasten tuen. Harjoittelemme seuraavia asanoita: silta (chakrasana), hartiaseisonta (salamba sarvangasana), päälläseisonta (salamba sirsasana), korppi (bakasana), kyynärnojaseisonta (pincha mayurasana), käsilläseisonta (adho mukha vrksasana)

Opettaja

Tuuli Luhtalampi on fysioterapeutti ja joogaohjaaja, joka opetuksessaan lähestyy joogaa lempeästi ja maanläheisesti turvallisen tekniikan kautta. Tuuli näkee joogan fyysisenä harjoituksena, josta voi oppia myös paljon tapoja mielen rauhoittamiseen, lempeyteen ja itsetuntemukseen.

”Aiemmin jooga oli minulle pelkkä fyysinen harjoitus. Tiesin kuitenkin, että joogan taustalla on paljon muutakin ja päätin käydä ohjaajakoulutuksen ”joogan Mekassa” Intian Rishikeshissä. Sain kurssilta niin paljon enemmän kuin osasin odottaa. Jooga antaa fyysisen hyvinvoinnin lisäksi myös mielenharmoniaa ja uudenlaista syvyyttä kaikkeen, mitä ikinä päätätkään tehdä.

Kouluttaudun jatkuvasti, sillä tiedonjanoni on suurta. Olen joogaopettajakoulutuksen jälkeen käynyt lukuisia kursseja ja haluan kehittää itseäni jatkuvasti niin joogina kuin opettajanakin. Perehdyn erityisen mielelläni jooga-anatomiaan ja etsin käytännöllisiä vinkkejä harjoittelun syventämiseen. Minulle jooga ei merkitse hienoihin asentoihin vääntäytymistä vaan enemminkin perusasanoiden syventämistä.”

Lähde löytöretkelle omaan kehoosi – huomaamaan, mihin kaikkeen sinä pystytkään! Ilmoittaudu mukaan täältä!

tuuli bakasana

Ilmoittaudu mukaan täältä