Synnyttäneiden lantionpohja & vatsakapseli 16.11.2018

///Synnyttäneiden lantionpohja & vatsakapseli 16.11.2018
Synnyttäneiden lantionpohja & vatsakapseli 16.11.20182018-10-12T14:23:36+00:00

Synnyttäneiden lantionpohja & vatsakapseli

Tuore äiti – tervetuloa keskittymän omaan hyvinvointiisi!

Lapsen syntymän jälkeen huomio on vauvassa – niin äidin kuin neuvolankin. Synnytyksen jäljeen voi tuntua siltä, että äiti jää palautumisen kanssa yksin. Milloin on turvallista lähteä liikkumaan? Mistä tiedän, mihin kaikkeen kehoni on valmis? Kuinka aloittaa liikkuminen? Miten saan löydettyä keskivartalon tuen uudelleen?

Milloin?

Synnyttäneiden lantionpohja & vatsakapseli
Pe 16.11.2018 klo 13:00-15:00

Kesto: 2h
Hinta: 40 €
Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi

Paikka: Lumme -sali (Muurarinkuja 1)

Voit ottaa vauvan mukaan kurssille. Kurssille otetaan enintään 10 osallistujaa vauvoineen.

Ilmoittaudu mukaan täältä!

Lantionpohjan lihakset kuntoon!

Lantionpohjan lihaksiston tulisi olla tukevana ja samalla joustavana pohjana keskivartalollemme. Raskauden ja synnytyksen johdosta lantionpohjan tukirakenteet venyvät ja niiden palautuminen kestää pidempään hormonien vuoksi. Myös lihasten tunnistaminen ja aktivoiminen voivat tuntua hankalammalta kuin ennen raskautta.

Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat sinänsä vaarattomia vaivoja, mutta niillä on suuriakin negatiivisia vaikutuksia elämänlaatuun. Niiden esiintyvyys on yleistä ja eniten puhuttuna aiheena lienee virtsankarkailu. Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat aiheuttaa myös muunlaisia oireita kuten ulostamiseen liittyviä toimintahäiriöitä, laskeumia, vulvodyniaa ja erilaisia lantion alueen kiputiloja sekä seksuaalitoimintojen ongelmia.

Onko minulla erkauma? Toimiiko keskivartalo?

Suorat vatsalihakset erkaantuvat (diastasis recti) toisistaan viimeistään raskauden loppuvaiheessa. Tämä on täysin luonnollista ja välttämätöntäkin. Osalla lihakset palautuvat nopeammin, osalla se vie enemmän aikaa ja vaatii systemaattista harjoittelua.

Vatsalihasten erkaantuman oireet voivat olla hyvin erilaisia. Keskivartalo voi tuntua höttömäiseltä ja pehmeältä. Vatsa saattaa pullottaa ilman selkeää syytä, lantionpohjan lihaksia voi olla vaikea aktivoida, voimanvälitys ala- ja yläraajoihin heikentyä, selkälihakset saattavat väsyä nopeasti, selkä kipeytyä ja ryhdin ylläpito voi olla hankalaa.

Kurssin sisältö

Laskeudumme aiheeseen teorian kautta. Luvassa ei ole perinteinen kuivakka luento vaan tutustumme aiheeseen käytännönläheisesti.

  • Mitä sinun tarvitsee ymmärtää lantionpohjan ja vatsakapselin anatomiasta ja tehtävistä?
  • Mikä erkauma on ja miten se syntyy?
  • Mistä tiedän, onko keskivartalo ja lantionpohja palautunut kunnolla?
  • Millainen vaikutus toimivalla lantionpohjalla ja vatsakapselilla on koko kehon toimintaan?

Ja sitten käytäntöön!

Lantionpohjan lihaksia harvemmin osaa treenata täysin yksin. Mistä sinä tiedät, että teet liikkeet oikein? Treenaatko oikeita lihaksia? Suuntautuuko liike oikeaan suuntaan?

  • Tunnistamisharjoitteet ja asennon vaikutus
  • Erilaiset tavat harjoittaa lantionpohjaa: rentoutus sekä kestävyys-, nopeus- ja maksimivoimaharjoitteet
  • Ennakoiva supistus ja toiminnalliset harjoitteet

Tunnistamisharjoitteiden ohella on tärkeä harjoitella myös oikea-aikaista aktivaatiota koordinoidusti muiden syvien lihasten huomioiden erityisesti hengitys. Opettelemme löytämään lihasaktivaatiota oikea-aikaisesti eri asennoissa sekä erilaisten arkitoimien yhteydessä.

  • Testataan erkauman mitta sekä jäntevyys
  • Tehdään syvien vatsalihasten tunnistamisharjoitteita
  • Opit, miten voit aloittaa harjoittelun

Kokemuksia aikaisemmilta kursseilta

“Harjoitteiden tekeminen oli kivaa. Tuulilla oli ihanan rento tapa käsitellä aiheita. Kurssin jälkeen tuli entistä suurempi motivaatio saada kroppa taas toimivaksi raskauden jäljiltä. Toteutustapa oli mielestä juuri sopiva minulle. Oli ihanaa, että lapsen sai ottaa mukaan.”

“Kurssi vastasi odotuksia paremmin kuin hyvin. Kaikki asiat joita toivoin käsiteltävän, tulivat esille. Aiheina oli myös asioita joita en osannut toivoa, mutta jotka koin todella tarpeelliseksi.”

“Tunnelma oli hyvä ja rento. Paras anti oli viesti siitä, että ei tarvitse kiirehtiä ja jumppaliikkeet, joilla pääsee kuntoutuksen alkuun.”

“Kurssilta saadut treenivinkit olivat äärimmäisen tervetulleita, sekä ylipäätään tuntemus vertaistuesta oli minulle ehkä se tärkein juttu. Se että kurssin vetäjä oli itsekin samassa elämäntilanteessa kuin osallistujat, tuntui hyvältä, ja näin ollen hänen tietotaitoonsa oli äärimmäisen luontevaa luottaa. Annetut materiaalit olivat selkeitä, joten niitä oli helppo käydä läpi myös kurssin jälkeen. Itse aihepiiri oli laaja, ja minusta se oli hyvä juttu.”

Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi

Tuuli on liikuntastudion ja FysioLuhtavillan omistaja ja viittä vaille valmis fysioterapeutti.

“Kouluttaudun jatkuvasti, sillä haluni oppia uutta tuntuu olevan ehtymätön. Viimeisten vuosien aikana olen perehtynyt erityisesti naisten hyvinvointiin ja lempiaiheekseni onkin noussut raskauden ja synnytyksen vaikutuksen kehoon. Olen oppinut jatkuvasti lisää lantionpohjan merkityksestä koko kehon optimaaliseen toimintaan ja aihe on mielestäni kiehtova. Olen lukuisten koulutusten lisäksi hamstrannut hyllyyni melkoisen rivin alan kirjallisuutta ja käytänkin mielellään vauva-arjesta liikenevät pienet vapaahetket nenä kirjoissa ja koulutusmateriaaleissa kiinni. Teen opinnäytetyönäni tuoreille äideille suunnatun oppaan Espoon neuvoloiden käyttöön synnytyksen jälkeisestä keskivartalon tuen palauttamisesta.”

Tuulin käymiä koulutuksia:

– Vatsakapseli, erkauma ja sonopalpaatio 24.-25.11.2016
– Raskausajan jooga ja pilates 28.-29.4.2017
– Lantionpohja ja hengitys 2.6. & 5.6.2017
– Raskaus ja faskiat sekä hengitys 21.-22.6.2017
– Äitiysfysioterapian peruskoulutus 20.-30.9.2017
– Synnyttäneen naisen hoitaminen ja harjoittelu faskian näkökulmasta 23.-24.11.2017
– Lantionpohjan fysioterapian peruskurssi 15.-16.2.2018
– Women’s Health & Sport Physiotherapy 12.-13.4.2018
– Lantionpohjan toimintahäiriöiden ennaltaehkäisy ja hoito: Lantionpohjan kipu 13.-14.9.2018
– Hengitys ja lantionpohja 17.-18.9.2018

Ilmoittaudu mukaan täältä!