Juoksijan lantionpohja
– workshop

Juoksijan lantionpohja -workshop
Lauantaina 25.4.2020 klo 13:15-15:45

Kesto: 2,5 h
Hinta: 75 €

Ohjaajat: Lantionpohjan fysioterapeutit Tuuli & Saija
Paikka: Lime-sali (Timpurinkuja 3)

Ilmoittaudu mukaan täältä!

Juoksu on helppo harrastus, jossa ei tarvitse kuin laittaa lenkkarit jalkaan ja suunnata suoraan kotiovelta raittiiseen ilmaan ulkoilemaan juuri silloin kun itselle parhaiten sopii. Siksi moni valitseekin juoksuharrastuksen ja saattaa ylläpitää harrastusta vaikka se ei valttämättä joka tilanteessa tunnu itsestä hyvältä.

Tässä workshopissa keskitymme lantionpohjan lihaksiin juoksijan näkökulmasta. Juoksu vaatii lantionpohjan lihaksilta paljon: se vaatii kestävyyttä sekä reagointia nopeisiin liikkeisiin ja jokaisella askeleella syntyvään tärähtelyyn ja vatsaontelon paineen lisääntymiseen.

Kenelle valmennuksemme sopii?

Valmennus sopii erinomaisesti kaikille juoksusta kiinnostuneille, jotka haluavat huomioida kokonaisvaltaisesti kehon kuormituksen. Kurssi sopii kaikille juoksua harrastaville sekä sinulle, joka haluat palata juoksuharrastuksen pariin. Kurssi sisältää runsaasti hyvään juoksutekniikkaan valmistavia harjoitteita ja sopii siten erinomaisesti myös synnyttäneille äideille (suositus vähintään 4kk synnytyksestä).

Kurssin sisältö

Kurssi keskittyy keskivartalon alueen hallinnan ja tuen löytämiseen juoksussa. Erityishuomio kiinnitetään lantionpohjan lihasten oikeanlaiseen aktivaatioon sekä mm. juoksuasennon vaikutukseen lantionpohjan kuormittumisessa.

Kurssilla saat runsaasti tietoa sekä paljon käytännön harjoitteita. Harjoitteista saat itsellesi hyvän kotiharjoitteluohjelman, joka valmistaa sinua juokusharrastuksen aloittamiseen tai tukee nykyistä juoksuharrastustasi.

  • Tietoa lantionpohjan lihasten ja keskivartalon yhteydestä, hyvän juoksuasennon ja hengityksen merkitys
  • Juoksun jaksottaminen: juoksuohjelman sovittaminen lantionpohjan lihasten kuntoon nähden sopivalle tasolle
  • Lantinpohjan lihasten tunnistamisharjoitteet, harjoittelu sekä rentoutus
  • Hyvä juoksuasento: keskivartalon ja lantion asennon hallinta
  • Juoksun kannalta merkityksellisten lihasten spesifit harjoitteet
  • Henkilökohtainen lantionpohjan lihastyön tsekkaus ultraäänen avulla

Yksilöllinen ohjaus & ultraääni

Osallistujamäärä on rajoitettu, jotta jokainen saa yksilöllistä ohjausta harjoitteisiin.

Jotta lantionpohjan lihakset tulevat huomioitua tehokkaasti harjoitteissa, kurssin harjoitteluosion aikana äitiysfysioterapeutti arvioi myös yksilöllisesti lantionpohjan lihastesi toiminnan reaaliaikaisen ultraäänikuvantamisen avulla (kuvataan alavatsalta housut jalassa). Jokainen osallistuja käy vuorollaan harjoitteiden tekemisen lomassa lantionpohjan fysioterapeutin kanssa tarkistamassa lantionpohjan lihasten oikean aktivaation ja rentoutuksen löytymisen (noin 5-10min / osallistuja). Muu ryhmä keskittyy sillä aikaa erilaisiin harjoitteisiin salissa.

Ohjaajat

Tuuli Luhtalampi

Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti

Tuuli on avoin ja lämmin persoona. Tuulilla on luonteva ja suora tapa puhua myös kiusallisista aiheista ja hän luo kursseilleen avoimen ilmapiirin, joka rohkaisee kysymään. Tuuli on rento, selkeäsanainen ja rohkea vetäjä, joka puhuu asioista turhaan kainostelematta.

Tuuli on työskennellyt raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten parissa jo vuosia ja yhdistää opetuksessaan fysioterapeuttista osaamistaan, liikunta-alan kokemustaan ja hyvinvointivalmennuksen työkaluja. Tuuli ohjaa raskaana olevien ja synnyttäneiden ryhmiä, ottaa vastaan yksilöasiakkaita fysioterapeuttina ja pyörittää liikuntastudiota sekä FysioLuhtavillaa.

Saija Pohjanvirta

Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti

Saija on iloinen, empaattinen ja kannustava. Työssään Saija kohtaa jokaisen asiakkaan lämmöllä, kuunnellen ja aina huomioimalla kokonaisuuden. Saijan erityisosaamiseen kuuluu erkauma – ja lantionpohjakuntoutuksen lisäksi selkä- ja lantion alueen kipujen kuntoutus ja erilaiset hengitykseen liittyvät toimintahäiriöt. Saijan rakkaita vapaa-ajan harrastuksia ovat juoksu, luonnossa liikkuminen, voimaharjoittelu ja jooga.

Ilmoittaudu mukaan täältä!