Ilmajooga

Veny, vahvistu, rentoudu!

Luhtavillan ilmajooga on luotu sinulle, joka haluat

  • liikuttaa kehoasi lempeästi, mutta samalla dynaamisesti

  • lisätä liikkuvuutta ja availla kehon jumeja

  • parantaa kehonhallintaa

  • vahvistaa kehoa ja valjastaa käyttöön nilveliä stabiloivat lihakset

  • rentoutua ja nauttia ilmassa leijumisesta

Kurssi ei ole…

  • Akrobatiaa – keskitymme sen sijaan kehoa avaaviin liikkeisiin, mutta pientä haastettakin löytyy kurssin edetessä

  • Joogan peruskurssi – ohjaaja toki neuvoo kaikissa liikkeissä tekniikkaa ja linjauksia. Kurssilla varioidaan tavallisia jooga-asanoita, joten niiden tuntemuksesta on etua.

  • Pelkkää rentoutusta – tunneilla tehtävät asanat ovat aktiivisia ja vain tunnin loppupuoli keskittyy renouttavampiin restoratiivisiin asanoihin.

Mitä Luhtavillan ilmajoogassa tehdään?

Ilmajoogassa käytetään kattoon ripustettua ilmajoogakangasta ja varioidaan tavallisia jooga-asanoita. Ilmgajoogakankaan rooli on tukea ja avustaa liikkeissä, mutta välillä myös haastaa liikettä. Ilmajoogakangas tuo lisätukea, ohjaa kehon linjauksia sekä helpottaa liikkeen hallintaa ja hahmotusta. Ilmajooga kehittää erityisesti rintakehän ja hartiarenkaan liikkuvuutta sekä taaksetaivutuksia tavallista joogaharjoitusta tehokkaammin.

Luhtavillan ilmajooga on yhdistelmä yin ja yang tyyppistä harjoittelua. Ilmajoogatunti alkaa matolla tehtävillä dynaamisemmilla harjoitteilla, joilla keho valmistellaan harjoitukseen. Ilmajoogakangas ei joka tunnilla ole ensimmäisissä liikkeissä mukana.

Tämän jälkeen ilmajoogakangasta käytetään monipuolisesti erilaisissa voimaa, kehonhallintaa ja liikkuvuutta kehittävissä harjoitteissa joko tuomaan tukea tai lisähaastetta.

Lopputunnista keskitytään restoratiivisemsempiin, rentouttaviin asanoihin, joissa ilmajoogakangasta käytetään rentoutuksen apuvälineenä. Loppurentoutus toteutetaan aina kankaassa loikoillen.

Etenevä opetus

Kurssin opetus on etenevää. Ensimmäisillä tunneilla tutustutaan ilmajoogakankaaseen ja sen eri käyttötapoihin sekä opetellaan säätämään liina itselle sopivalle korkeudelle. Alussa edetään rauhallisemmin ja tutustutaan rauhassa uusiin asanoihin. Sitä mukaa, kun useampi asana on tullut tutuksi, ehditään yhden tunnin aikana tekemään enemmän asanoita tai niiden variaatioita. Kurssin aikana keskitytään enemmänkin syventämään asanoita ja varioimaan niitä kuin lisäämään valtava määrä erilaisia harjoitteita.

Ilmajoogakangasta käytetään apuna liikkeissä, jolloin se tuo lisätukea ja ohjaa liikkeen suuntaa. Kurssin edetessä päästään kokeilemaan monipuolisemmin erilaisia tapoja käyttää liinaa ja kokeillaan haastavampia asanoita. Kaikille löytyy sopiva versio ja voit aina jättää liikkeen edelliseen versioon. Asanoita ei tarvitse lähteä kehittämään haastavampaan, jos haluaa nautiskella edellisestä versiosta.

Kenelle?

Kurssi sopii niin ensikertalaisille kuin niillekin, jotka ovat jo päässeet tutustumaan ilmajoogaan aikaisemmin. Sinun ei tarvitse olla valmiiksi notkea, ketterä tai vahva osallistuaksesi kurssille.

Tunneilla aloitetaan aina helpommista liikkeistä ja edetään hiljalleen haastavampiin variaatioihin. Jokainen pystyy valitsemaan itselleen sopivan tasoisen version.

Polvikipuisia tai lonkkavaivaisia suosittelemme valitsemaan muita tunteja tarjonnastamme mielekkään treenin varmistamiseksi. Kurssilla ollaan jonkin verran polviseisonna ja kankaassa “muljaaminen” voi olla hankalaa, jos lonkissa on isompia liikerajoitteita.

Ilmajoogakankaiden maksimi käyttäjäpaino on 110 kg.

Syyskausi 2020

Kurssit jakautuvat kahteen samantasoiseen jaksoon. Ensikertalaiset ovat tervetulleita kummallekin jaksolle. Voit siis ilmoittautua 2. jaksolle vaikka et ole ollut mukana 1. jaksolla. Jokaisella kurssilla on eri ohjelma, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Kurssin perässä oleva numero kuvaa jakson numeroa, ei tasoa. Tervetuloa mukaan sekä ensikertalaiset että lajiin jo tutustuneet!

Ilmajooga 2 - MA LISÄKURSSI!

120
  • 19.10.-7.12.2020
  • 8 x 55min
  • Maanantaisin klo 19:45-20:45
  • Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi
  • Lime-sali (Timpurinkuja)
  • TÄYNNÄ

Ilmajooga 2 - SU

105
  • 25.10.-13.12.2020
  • 7 x 55min
  • Sunnuntaisin klo 17:45-18:45
  • Ohjaaja: Karoliina Kangaskolkka
  • Lime-sali (Timpurinkuja)
  • TÄYNNÄ

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Mahdollisuus korvata poissaolo

Lyhytkursseilla on mahdollista korvata yksi poissaolo liikuntastudion avoimilla viikkotunneilla kuluvan kauden aikana. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata yhden poissaolon / kurssi.

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, on keskeytyneestä kurssista mahdollista saada lahjakortti tai rahojen palautus.

Ohjaajat

Ohjaaja: Karoliina Kangaskolkka

Karoliina on avoin ja huumorintajuinen ohjaaja, joka tutustuttaa sinut lempeästi ja sopivan haastavasti ilmajoogaan. Karoliina huolehtii tarkasti, että kaikki tekevät asanat turvallisesti, mutta huomioi samalla, että jokaisen keho on erilainen eikä ole yhtä ainoaa oikeaa tapaa linjata sitä. Tärkeintä on, että jooga tuntuu itselle hyvältä. Karoliinaa on helppo lähestyä ja hänellä on rennon rempseä asenne.

Ohjaaja: Heli Somero

Heli on ryhmäliikunnan ohjaajana konkari ja harrastanut joogaa 15 vuotta. Heli valmistuu joogaopettajaksi ja täydensi juuri osaamistaan ilmajoogaohjaan koulutuksella. Ilmajooga on lähellä Helin sydäntä, sillä laji opettaa luottamusta ja rohkeutta sekä tuo joogaharjoitteluun hauskan, erilaisen kulman. Ohjaajana Heli pitää tärkeimpänä turvallisen ja sallivan ilmapiirin luomista, rentoa fiilistä ja itsensä kuuntelemista. Ilmajooga on ennen kaikkea hauskaa!

Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi

Tuuli lähestyy opetuksessaan joogaa lempeästi ja maanläheisesti turvallisen tekniikan kautta. Tuuli näkee joogan fyysisenä harjoituksena, josta voi oppia myös paljon tapoja mielen rauhoittamiseen, lempeyteen ja itsetuntemukseen. Tuulin tunneilla tehdään helpohkoja asentoja, mutta myös haastetta löytyy sitä kaipaaville. Tuuli on koulutukseltaan myös fysioterapeutti.

Tervetuloa mukaan!