Synnyttäneiden lantionpohja & vatsakapseli

Tuore äiti – tervetuloa keskittymän omaan hyvinvointiisi!

Lapsen syntymän jälkeen huomio on vauvassa – niin äidin kuin neuvolankin. Synnytyksen jäljeen voi tuntua siltä, että äiti jää palautumisen kanssa yksin. Milloin on turvallista lähteä liikkumaan? Mistä tiedän, mihin kaikkeen kehoni on valmis? Kuinka aloittaa liikkuminen? Miten saan löydettyä keskivartalon tuen uudelleen?

Milloin?

Ke 2.5. klo 10:00-12:30

Kesto: 2-2,5h
Hinta: 20 €
Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi

Voit ottaa vauvan mukaan kurssille. Kurssin kesto on joustavasti 2-2,5 tuntia riippuen tauoista / vauvojen huomiontarpeesta.

Ilmoittaudu mukaan täältä!

Lantionpohjan lihakset kuntoon!

Lantionpohjan lihaksiston tulisi olla tukevana ja samalla joustavana pohjana keskivartalollemme. Raskauden ja synnytyksen johdosta lantionpohjan tukirakenteet venyvät ja niiden palautuminen kestää pidempään hormonien vuoksi. Myös lihasten tunnistaminen ja aktivoiminen voivat tuntua hankalammalta kuin ennen raskautta.

Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat sinänsä vaarattomia vaivoja, mutta niillä on suuriakin negatiivisia vaikutuksia elämänlaatuun. Niiden esiintyvyys on yleistä ja eniten puhuttuna aiheena lienee virtsankarkailu. Lantionpohjan toimintahäiriöt voivat aiheuttaa myös muunlaisia oireita kuten ulostamiseen liittyviä toimintahäiriöitä, laskeumia, vulvodyniaa ja erilaisia lantion alueen kiputiloja sekä seksuaalitoimintojen ongelmia.

Onko minulla erkauma? Toimiiko keskivartalo?

Suorat vatsalihakset erkaantuvat (diastasis recti) toisistaan viimeistään raskauden loppuvaiheessa. Tämä on täysin luonnollista ja välttämätöntäkin. Osalla lihakset palautuvat nopeammin, osalla se vie enemmän aikaa ja vaatii systemaattista harjoittelua.

Vatsalihasten erkaantuman oireet voivat olla hyvin erilaisia. Keskivartalo voi tuntua höttömäiseltä ja pehmeältä. Vatsa saattaa pullottaa ilman selkeää syytä, lantionpohjan lihaksia voi olla vaikea aktivoida, voimanvälitys ala- ja yläraajoihin heikentyä, selkälihakset saattavat väsyä nopeasti, selkä kipeytyä ja ryhdin ylläpito voi olla hankalaa.

Kurssin sisältö

Laskeudumme aiheeseen teorian kautta. Luvassa ei ole perinteinen kuivakka luento vaan tutustumme aiheeseen käytännönläheisesti.

  • Mitä sinun tarvitsee ymmärtää lantionpohjan ja vatsakapselin anatomiasta ja tehtävistä?
  • Mikä erkauma on ja miten se syntyy?
  • Mistä tiedän, onko keskivartalo ja lantionpohja palautunut kunnolla?
  • Millainen vaikutus toimivalla lantionpohjalla ja vatsakapselilla on koko kehon toimintaan?
  • Vaikuttaako ruokavalio palautumiseen?

Ja sitten käytäntöön!

Lantionpohjan lihaksia harvemmin osaa treenata täysin yksin. Mistä sinä tiedät, että teet liikkeet oikein? Treenaatko oikeita lihaksia? Suuntautuuko liike oikeaan suuntaan?

  • Tunnistamisharjoitteet ja asennon vaikutus
  • Erilaiset tavat harjoittaa lantionpohjaa: rentoutus sekä kestävyys-, nopeus- ja maksimivoimaharjoitteet
  • Ennakoiva supistus ja toiminnalliset harjoitteet

Tunnistamisharjoitteiden ohella on tärkeä harjoitella myös oikea-aikaista aktivaatiota koordinoidusti muiden syvien lihasten huomioiden erityisesti hengitys. Opettelemme löytämään lihasaktivaatiota oikea-aikaisesti eri asennoissa sekä erilaisten arkitoimien yhteydessä.

  • Testataan erkauman mitta sekä jäntevyys
  • Tehdään syvien vatsalihasten tunnistamisharjoitteita
  • Opit, miten voit aloittaa harjoittelun

Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi

Tuuli on parhaillaan äitiyslomalla oleva liikuntastudion omistaja ja viittä vaille valmis fysioterapeutti.

”Kouluttaudun jatkuvasti, sillä haluni oppia uutta tuntuu olevan ehtymätön. Viimeisten vuosien aikana olen perehtynyt erityisesti naisten hyvinvointiin ja lempiaiheekseni onkin noussut raskauden ja synnytyksen vaikutuksen kehoon. Olen oppinut jatkuvasti lisää lantionpohjan merkityksestä koko kehon optimaaliseen toimintaan ja aihe on mielestäni kiehtova. Olen lukuisten koulutusten lisäksi hamstrannut hyllyyni melkoisen rivin alan kirjallisuutta ja käytänkin mielellään vauva-arjesta liikenevät pienet vapaahetket nenä kirjoissa ja koulutusmateriaaleissa kiinni. Teen opinnäytetyönäni tuoreille äideille suunnatun oppaan Espoon neuvoloiden käyttöön synnytyksen jälkeisestä keskivartalon tuen palauttamisesta.”

Tuulin käymiä koulutuksia:

– Vatsakapseli, erkauma ja sonopalpaatio 24.-25.11.2016
– Raskausajan jooga ja pilates 28.-29.4.2017
– Lantionpohja ja hengitys 2.6. & 5.6.2017
– Raskaus ja faskiat sekä hengitys 21.-22.6.2017
– Äitiysfysioterapian peruskoulutus 20.-30.9.2017
– Synnyttäneen naisen hoitaminen ja harjoittelu faskian näkökulmasta 23.-24.11.2017
– Lantionpohjan fysioterapian peruskurssi 15.-16.2.2018
– Women’s Health & Sport Physiotherapy (tulossa 12.-13.4.2018)

Ilmoittaudu mukaan täältä!

Extra

Tuuli ottaa fysioterapeutin opintoihin liittyen vastaan harjoitusasiakkaita. Tälle kurssille osallistuvilla on mahdollisuus halutessaan päästä yksilövastaanotolle edullisesti (5 ensimmäistä asiakasta = 15 e / krt, seuraavat asiakkaat = 25 e / krt).

Ensimmäinen käynti noin 90min (huolellinen haastattelu, tavoitteet, testaus, harjoite). Seuraava käynti 45-90min, jolloin suunnitellaan asiakkaan tavoitteisiin progressiivinen harjoitteluohjelma ja keskitytään harjoitteisiin. Suositus on varata aika vähintään kahdelle yksilökäynnille, jotta tapaamisista on sinulle eniten on hyötyä.

Tarjoamme myös mahdollisuutta harjoittaa lantionpohjan lihaksia biopalautteen avulla, jolloin asiakas ostaa anturin itselleen (35e) ja voi tapaamisilla treenata lantionpohjaa biopalautteen avulla.