TERVE SELKÄ

Pidä selkäsi kunnossa ja nauti kivuttomista päivistä!

TERVE SELKÄ

Pidä selkäsi kunnossa ja nauti kivuttomista päivistä!

Terve selkä -kurssi on sinua varten, joka haluat

Kurssi ei ole…

Mitä kurssilla tehdään?

Jokaisella tunnilla on selän hyvinvointiin liittyvä oma teemansa, jota lähestytään niin tekemisen kuin teoriankin kautta.

  • Huolellinen lämmittely valmistaa kehoa ja orientoi ajatukset aiheeseen.
  • Liikkuvuus – ja kehonhuoltoharjoitteilla huolletaan selän rakenteita, lievitetään lihaskireyksiä ja parannetaan selän liikkuvuutta sekä tukirakenteiden joustavuutta. Keskivartalon harjoitteilla tähdätään parempaan asento- ja liikekontrolliin. Alaraajojen, lantion ja selän yhteistoimintaa herätellään lihasketjuharjoitteilla.
  • Kurssilla harjoitellaan myös perusliikkumiseen liittyviä asioita kuten tasapainoa ja esim kyykistymistä sekä istuma- ja seisoma-asennon hallintaa.
  • Rentoutuminen on tärkeä osa selän huoltamista ja siihen yhdistetään palleahengitysharjoitteita.
  • Saat myös vinkkejä istuma- ja seisomatyötä tekevien tauko- ja elpymisliikuntaan.

Sopivan rauhallinen tahti harjoittelussa takaa sen että oikeasti opit ja oivallat. Harjoitteita tehdään seisten, istuen, konttausasennossa ja makuulla. Harjoituksissa käytetään apuna pientä jumppapalloa ja vastuskuminauhaa.

Kenelle?

Terve selkä -kurssimme on luotu sinulle, joka haluat fysioterapeutin ohjauksessa lisätä selkäterveyttäsi tukevaa tietoa ja parantaa käytännön harjoittelutaitoja. Pääset syventymään selkäsi toimintaan ja siihen mitä asioista sinun tulee työssä sekä vapaa-ajalla huomioida, jotta selkäsi pysyy toimintakykyisenä sekä kivuttomana. Harjoitteilla pyritään ehkäisemään selän paikallista kipua tai jäykkyyttä, joka häiritsee liikkumista ja arkiaskareita. Myös selän nopeaan väsymiseen ja jumiutumiseen saat vinkkejä.

Tutustuminen oman selän toimintaan ja sen käyttämiseen on tärkeää kenelle tahansa. Siksi kurssi toimii hyvin muuta liikuntaa tukevana oheisharjoitteluna. Kurssi soveltuu myös sinulle, joka koet että rankempi liikunta on ei nyt juuri ole ajankohtaista. 

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 10, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja.

Ohjaaja

Ohjaaja: Kirsi Frantsi

Kirsi on pitkän kokemuksen omaava tuki- ja liikuntaelin -vaivoihin erikoistunut fysioterapeutti, jonka ydinosaamisaluetta on selän hyvinvointi. Kirsillä on vuosien kokemus niin vauhdikkaampien kuin rauhallistenkin ryhmäliikuntatuntien ohjaamisesta. Kirsin rauhallinen ja selkeä ohjaustyyli sekä rautainen selkätietous motivoi harjoittelemaan!

Palautteita aikaisemmilta kursseilta

”Kirsi on todella asiantuntija ja hän osaa selittää miksi jotain kohtaa on hyvä harjoittaa. Selkeät ohjeet ja aina uutta ja vähän vanhaakin joka tunnilla.”

”Mielestäni kurssi on ollut monipuolinen ja tunnit ovat olleet erityyppisiä ja sen vuoksi kiinnostavia.
Keppijumppa oli erityisen hyvä. Opin uusia tapoja käyttää keppiä.”

”Kirsi on ammattitaitoinen ja tietää ja osaa kertoa eri liikkeistä. Tykkään hänen rauhallisesta ja kivasta huumorista.”

”Kurssista on ollut oikeasti hyötyä. Sen huomaa, että jokaisen jumpan jälkeen on parempi olo, vaikka olisi ollut kuinka rankka työpäivä.”

”Asiantunteva opettaja, joka antoi hyviä vinkkejä, opasti tarkasti ja piti kurssin mielenkiintoisena. Lisäksi hänen tuntinsa rentouttavat ihanasti työpäivän jälkeen.”

Ohjeet paikan päälle tulevalle kurssilaiselle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Terve selkä –kurssille! Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet
  • Juomapullo
  • Iso pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Käytä kasvomaskia pukuhuone ja aulatiloissa
  • Putsaa lainaamasi välineet

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan täältä.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja. 

Ohjeet LIVESTREAM -kurssille osallistuvalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Terve selkä LIVESTREAM –kurssille!

Tunti lähetetään suorana kurssialustalla. Ilmoittautumisen yhteydessä pääset luomaan itsellesi käyttäjätunnukset. Tunnuksilla pääset kirjautumaan kurssialustalle, josta voit seurata livelähetystä selaimesta tai katsoa tallenteita. Et tarvitse mitään erillisiä sovelluksia tuntien katsomiseen.

Mitä tarvitset tunnille:

  • Joustavat vaatteet
  • Jumppamatto tai muu mukavalta tuntuva alusta, esim. olohuoneen matto.
  • Pitkä kuminauha tai sen sijasta esimerkiksi kaulahuivi, keppi, mopin varsi tai vastaava
  • Pilatespallo, jos kotoa löytyy (pehmeä pallo, läpimitta 18 cm). Pallon tilalla voi hyödyntää myös tyynyä.

Tuntien tallenteet nähtävissäsi koko kurssin ajan

  • Tunnit kuvataan livelähetyksenä ja pääset osallistumaan mukaan reaaliaikaisesti. Kun sitoudut viikottaiseen tuntiin, sinun tulee todella liikuttua eikä treenejä tule niin helposti jätettyä välistä.
  • Jos kuitenkin missaat tunnin, jäävät tallenteet katsottavaksesi koko kurssin ajaksi ja vielä viikoksi kurssin päättymisen jälkeen. 
  • Tallenteet tarjoavat sinulle myös mahdollisuuden liikkua halutessasi useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.