TERVE SELKÄ

Pidä selkäsi kunnossa ja nauti kivuttomista päivistä!

LEMPEÄ PILATES

Huolellista liikettä, joka tuntuu hitsin hyvältä!

Lempeä pilates -kurssi on sinua varten, joka haluat

Kurssi ei ole…

Mitä kurssilla tehdään?

Pilatesharjoittelu vahvistaa kehoa lempeästi sekä lisää liikkuvuutta. Monet ovat kuulleet pilatesharjoittelun eduista ja erityisesti avusta selkäkipuihin. Pilatesharjoittelulla parannat ryhtiä, hengitystekniikkaa, liikkuvuutta ja stressinhallintaa. Menetelmä vahvistaa erityisesti syviä, hyvää ryhtiä ylläpitäviä lihaksia.

Miten näillä yksinkertaisilla ja suhteellisen helpon näköisillä liikkeillä harjoittelun hyödyt saadaan aikaiseksi? Koko harjoittelun ydin on huolellisessa tekemisessä. Liikkeet tehdään hitaasti ja tarkasti. Aluksi vaaditaan tiukkaa keskittymistä, jotta kehon ”sammuneet” lihakset saadaan opetettua työskentelemään uudestaan.

Syyskauden jaksojen teemat

Kurssit toteutetaan noin kuuden viikon mittaisina jaksoina ja jokaisessa jaksossa on oma teemansa, johon tunneilla keskitytään hieman enemmän – kuitenkaan muita lihasryhmiä tai aiheita unohtamatta.

Voit osallistua mihin tahansa jaksoon tai vaikka kaikkiin! Et tarvitse aikaisempaa kokemusta pilateksesta osallistuaksesi kursseille.

1. jakso: Huomio hartioihin

Mitä tarkoittaa hartiaseudun hyvä asento ja missä pään pitäisi silloin olla? Huomioimme liikkeitä tehdessämme hartiarenkaan asennon ja siihen liittyevine lihasten lihastyön, jotta saamme liikkeistä enemmän hyötyä irti. Myös lapatuki ja monet muut termit tulevat tutuksi ja saat niiden löytämiseen uusia niksejä. Pyrimme harjoitteilla lisäämään myös rintarangan ja hartiaseudun liikkuvuutta.

Tällä jaksolla käytetään välineenä keppiä sekä pitkää vastuskuminauhaa. 

2. jakso: Sitkeä selkä 

Harjoitusten yhteydessä keskitytään erityisesti selän liikeratoihin ja selän eri liikesuuntiin, sekä selän lihasten vahvistamiseen. Pyrimme myös tiedostamaan ja hahmottamaan selän asentoa liikkumisen yhteydessä. 

Tällä jaksolla käytetään välineenä pehmeää pilatespalloa (halkaisija noin 18-25cm).

3. jakso: Core kuntoon

Keskivartalon syvä tuki on suurennuslasin alla harjoituksia tehdessä. Pyrimme hahmottamaan myös keskivartaloa tukevia lihaksia kuten lantionpohja ja pakaralihakset. 

Tällä jaksolla käytetään välineenä pehmeää pilatespalloa (halkaisija noin 18-25cm) sekä pitkää vastuskuminauhaa.

Kenelle?

Lempeä pilates -kurssi on sinulle, joka haluat esim. työpäivän jälkeen elpyä päivän staattisista työasennoista tai haluat lisätä liikkuvuuttasi ja syvien lihasten tukea kehossasi lempeästi. 

Lempeä pilates -kurssilta voit myös aloittaa pilatesharjoittelun vaikka et olisi aiemmin pilatesta kokeillut. 

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 10, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja.

Ohjaaja

Ohjaaja: Anne Luhtala

Annella on monipuolinen ja pitkä tausta liikunnan ohjauksesta. Annen intohimona on liikkuvuus- ja kehonhuoltotunnit, joissa Anne on ohjaajana perusteellinen ja rauhallinen. Anne on hyväksytty Suomen Pilates yhdistyksen jäseneksi käytyään pitkän Pilates koulutuksen kaikki kolme tasoa (PilatesHealth). Lisäksi hän on kouluttautunut myös toisen kehonhuoltomenetelmän, Spiraalistabilaation ohjaajaksi. 

Palautteita aikaisemmilta kursseilta

”Kurssissa oli parasta huippuohjaaja, joka jaksoi innostaa ja neuvoa henkilökohtaisesti! Opin paljon pilateksen perusteita liittyen hengitykseen, ydintukeen, perusasentoihin ja siihen, miten tärkeintä on varmistua asennon oikeellisuudesta, jotta saadaan kaikki lihakset mukaan liikkeisiin.”

”Tunnilla tahti oli sopiva. Opin termejä ja tekniikkaa, koska en ollut ennen ollut pilates tunnilla. Nyt voin hyvin osallistua tunneille. Oli myös kiva kokeilla eri välineitä.”

”Toteutustapa oli hyvä, pieni porukka, sillä itselle aina kaikki uusi on liian jännää ja ahdistavaa enkä ryhmätunneilla käy KOSKAAN kun yksin meneminen on sellainen mörkö. Täällä ilmapiiri oli todella ”tuttavallinen” ja miellyttävä.”

Ohjeet paikan päälle tulevalle kurssilaiselle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Lempeä Pilates –kurssille! Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet
  • Juomapullo
  • Iso pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Käytä kasvomaskia pukuhuone ja aulatiloissa
  • Putsaa lainaamasi välineet
  • tunnilla ollaan sukkasillaan

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan täältä.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja. 

Ohjeet LIVESTREAM -kurssille osallistuvalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Lempeä pilates LIVESTREAM –kurssille!

Tunti lähetetään suorana kurssialustalla. Ilmoittautumisen yhteydessä pääset luomaan itsellesi käyttäjätunnukset. Tunnuksilla pääset kirjautumaan kurssialustalle, josta voit seurata livelähetystä selaimesta tai katsoa tallenteita. Et tarvitse mitään erillisiä sovelluksia tuntien katsomiseen.

Mitä tarvitset tunnille:

  • Joustavat vaatteet
  • Jumppamatto tai muu mukavalta tuntuva alusta, esim. olohuoneen matto.

Lisäksi tarvitset:

  • jakso 1, Huomio Hartioihin: Pitkä kuminauha tai sen sijasta esimerkiksi kaulahuivi sekä keppi, (mopin varsi tms.)
  • jakso 2, Sitkeä selkä: Pilatespallo, jos kotoa löytyy (pehmeä pallo, läpimitta 18 cm). Pallon tilalla voi hyödyntää myös tyynyä.
  • Jakso 3, Core kuntoonPilatespallo, jos kotoa löytyy (pehmeä pallo, läpimitta 18 cm). Pallon tilalla voi hyödyntää myös tyynyä. SEKÄ pitkä kuminauha

Tuntien tallenteet nähtävissäsi koko kurssin ajan

  • Tunnit kuvataan livelähetyksenä ja pääset osallistumaan mukaan reaaliaikaisesti. Kun sitoudut viikottaiseen tuntiin, sinun tulee todella liikuttua eikä treenejä tule niin helposti jätettyä välistä.
  • Jos kuitenkin missaat tunnin, jäävät tallenteet katsottavaksesi koko kurssin ajaksi ja vielä viikoksi kurssin päättymisen jälkeen. 
  • Tallenteet tarjoavat sinulle myös mahdollisuuden liikkua halutessasi useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.