TERVE SELKÄ

Pidä selkäsi kunnossa ja nauti kivuttomista päivistä!

LEMPEÄ PILATES

Huolellista liikettä, joka tuntuu hitsin hyvältä!

Lempeä pilates -kurssi on sinua varten, joka haluat

Kurssi ei ole…

Mitä kurssilla tehdään?

Pilatesharjoittelu vahvistaa kehoa lempeästi sekä lisää liikkuvuutta. Monet ovat kuulleet pilatesharjoittelun eduista ja erityisesti avusta selkäkipuihin. Pilatesharjoittelulla parannat ryhtiä, hengitystekniikkaa, liikkuvuutta ja stressinhallintaa. Menetelmä vahvistaa erityisesti syviä, hyvää ryhtiä ylläpitäviä lihaksia.

Miten näillä yksinkertaisilla ja suhteellisen helpon näköisillä liikkeillä harjoittelun hyödyt saadaan aikaiseksi? Koko harjoittelun ydin on huolellisessa tekemisessä. Liikkeet tehdään hitaasti ja tarkasti. Aluksi vaaditaan tiukkaa keskittymistä, jotta kehon ”sammuneet” lihakset saadaan opetettua työskentelemään uudestaan.

Kevätkauden jaksojen teemat

Kurssit toteutetaan noin kuuden viikon mittaisina jaksoina ja jokaisessa jaksossa on oma teemansa, johon tunneilla keskitytään hieman enemmän – kuitenkaan muita lihasryhmiä tai aiheita unohtamatta.
Voit osallistua mihin tahansa jaksoon tai vaikka kaikkiin! Et tarvitse aikaisempaa kokemusta pilateksesta osallistuaksesi kursseille.

1. jakso: Joustava rintaranka

Kurssilla huomioimme harjoituksia tehdessämme erityisesti rintarangan alueen sekä hartiat. Teemme niin joustavuutta kuin voimaa lisääviä liikkeitä. Samalla on myös luontevaa keskittyä niskan ja pään asentoon sekä hartiaseudun rentouttamiseen. Myös hengitys saa hetkittäin näillä tunneilla normaalia enemmän huomiota. Hengityksen merkitys rintakehän ja koko kehon joustavuutta lisäävänä tekijänä saattaa joskus unohtua. Hengitykseen osallistuu uskomaton määrä lihaksia, joita on myös hyvä treenata! Ja tietysti huomioimme koko kehon päästä varpaisiin!

Jaksolla 1 käytetään välineenä pitkää vastuskuminauhaa sekä jumppakeppiä.

2. jakso: Luja & letkeä lanneranka

 Tämä teema painottaa alaselän, lantion ja lonkkien liikkuvuutta sekä alavartalon lihaksiston vahvistamista. Istuminen jäykistää ja väsyttää alaselän ja lantion aluetta. Lonkan koukistajat kiristyvät ja pakaralihakset nukahtavat. Nämä asiat saattavat ajan myötä heikentää ryhtiä ja jopa lyhentää askeleemme pituutta. Ai miten pahalta kuulostaa, äkkiä siis pilateskurssille! Mieti myös millä keinoilla voisit vähentää istumista arjessasi. Huomioimme kurssilla koko kehon ja teemme tasapainoisen pilatesharjoituksen.

Jaksolla 2 käytetään välineenä pitkää jumppakuminauhaa sekä pilatespalloa (halkaisija noin 18-25cm). Livestream-kurssilaiset voivat tarvittaessa käydä ostamassa  pilatespallon omaksi Luhtavillasta hintaan 10 €.

3. jakso: Kannatusta kehoon kierroista 
(HUOM! kevään 3. jakson kurssi ei toteudu. Toukokuun puolivälissä starttaavien kesäkurssien tiedot julkaistaan huhtikuussa.)

Kurssilla huomio on koko kehon yhteistyön vahvistamisessa. Tavoitteena on kytkeä liikkuessa yhteen eri kehonosat huomioiden lihaksien välisiä lihaskalvokytköksiä. Samalla poistamme kehosta nivelien jähmeyttä voitelemalla kehoa kierroilla sekä pyörivillä liikkeillä. Kiertoliikkeet tukevat erityisesti koko selän hyvin vointia. Lihasten ja raajojen yhteistyön paraneminen tehostaa kehon käyttöä esimerkiksi kävellessä, juostessa tai vaikka golfatessa.  Treenistä on mielenkiintoinen ja hauska eikä kelloa ehdi vilkuilla! Liikkeet tehdään rauhallisesti ja huolellisesti, joten pysyt kyllä mukana! Haasteita haluaville on tarjolla lisäefektejä. 

Jaksolla 3 tarvitset pilatesrengasta. Livestream-kurssilaiset voivat tarvittaessa käydä ostamassa  pilatesrenkaan omaksi Luhtavillasta hintaan 24 €.

Kenelle?

Lempeä pilates -kurssi on sinulle, joka haluat esim. työpäivän jälkeen elpyä päivän staattisista työasennoista tai haluat lisätä liikkuvuuttasi ja syvien lihasten tukea kehossasi lempeästi. 

Lempeä pilates -kurssilta voit myös aloittaa pilatesharjoittelun vaikka et olisi aiemmin pilatesta kokeillut. 

Kurssijaksot

 

                Seuraava Lempeä Pilates -kurssi järjestetään elokuussa 2022.
           Tutustu tästä Fascia kehonhuolto ja PowerPilates -kesäkursseihimme. Tervetuloa!
 

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 10, jolloin salissa säilyvät reilut turvaetäisyydet muihin osallistujiin.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja.

Ohjaaja

Ohjaaja: Anne Luhtala

Annella on monipuolinen ja pitkä tausta liikunnan ohjauksesta. Annen intohimona on liikkuvuus- ja kehonhuoltotunnit, joissa Anne on ohjaajana perusteellinen ja rauhallinen. Anne on hyväksytty Suomen Pilates yhdistyksen jäseneksi käytyään pitkän Pilates koulutuksen kaikki kolme tasoa (PilatesHealth). Lisäksi hän on kouluttautunut myös toisen kehonhuoltomenetelmän, Spiraalistabilaation ohjaajaksi. 

Palautteita aikaisemmilta kursseilta

”Monipuolisia harjoituksia. Joka kerta sekä jotain tuttua että jotain uutta. Anne osaa asiansa: suunnittelee hyvin etukäteen ja käyttää ajan tehokkaasti . Ja on mukava ja positiivinen. ”

Ihana kurssi! Vastasi kurssikuvausta, käytettiin monipuolisesti apuvälineitä, oli helppo osallistua myös etänä kun tarve.”

Toteutustapa oli hyvä, pieni porukka, sillä itselle aina kaikki uusi on liian jännää ja ahdistavaa enkä ryhmätunneilla käy KOSKAAN kun yksin meneminen on sellainen mörkö. Täällä ilmapiiri oli todella ”tuttavallinen” ja miellyttävä.” 

”Olen käynyt aiemmin Luhtavillassa Annen pilatestunneilla. Olen aivan innoissani tuntien livestream mahdollisuudesta. Pidän siitä, ettei minun tarvitse lähteä töiden jälkeen erikseen jumppaan vaan voin liikkua kotona omassa rauhassa. Plussaa vielä siitä, että pystyn jumppaamaan useammin kuin kerran viikossa nauhoitteiden avulla.”

Ohjeet paikan päälle tulevalle kurssilaiselle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Lempeä Pilates –kurssille! Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet
  • Juomapullo
  • Iso pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto
  • Tunnilla ollaan sukkasillaan

Koronaohjeet

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Putsaa lainaamasi välineet
  • Maskin käyttäminen tiloissamme on vapaaehtoista

Tutustuthan ohjeisiimme kokonaisuudessaan täältä.

Jäikö tunti välistä? Ei hätää!

  • Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille.
  • Jos sinulla jää jokin kurssikerta välistä, voit tehdä korvaavan tunnin tallenteelta. Tallenteet ovat käytössäsi koko kurssin ajan ja vielä viikon kurssin päättymisen jälkeen.
  • Tallenteet tarjoavat sinulle mahdollisuuden liikkua halutessasi myös useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.

Miksi tunnit kuvataan?
Tunnit kuvataan livelähetyksenä, jotta kurssille on mahdollista osallistua myös etänä kotoa käsin. Paikan päällä olevia osallistujia ei kuvata. Videotallenteessa näkyy vain ohjaaja. 

Ohjeet LIVESTREAM -kurssille osallistuvalle

Tervetuloa kurssille!

Tervetuloa Luhtavillan Lempeä pilates LIVESTREAM –kurssille!

Tunti lähetetään suorana kurssialustalla. Ilmoittautumisen yhteydessä pääset luomaan itsellesi käyttäjätunnukset. Tunnuksilla pääset kirjautumaan kurssialustalle, josta voit seurata livelähetystä selaimesta tai katsoa tallenteita. Et tarvitse mitään erillisiä sovelluksia tuntien katsomiseen.

Mitä tarvitset tunnille:

  • Joustavat vaatteet
  • Jumppamatto tai muu mukavalta tuntuva alusta, esim. olohuoneen matto.

Lisäksi tarvitset:

  • jakso 1, Joustava rintaranka: Pitkä kuminauha ja keppi, (mopin varsi tms.)
  • jakso 2, Luja & letkeä lanneranka: pitkä jumppakuminauha sekä pilatespallo (halkaisija noin 18-25cm). Livestream-kurssilaiset voivat tarvittaessa käydä ostamassa  pilatespallon omaksi Luhtavillasta hintaan 10 €. myös tyyny käy pallon tilalla.
  • Jakso 3 : Kannatusta kehoon kierrosta: Jaksolla 3 tarvitset pilatesrengasta. Livestream-kurssilaiset voivat tarvittaessa käydä ostamassa  pilatesrenkaan omaksi Luhtavillasta hintaan 24 €.

Tuntien tallenteet nähtävissäsi koko kurssin ajan

  • Tunnit kuvataan livelähetyksenä ja pääset osallistumaan mukaan reaaliaikaisesti. Kun sitoudut viikottaiseen tuntiin, sinun tulee todella liikuttua eikä treenejä tule niin helposti jätettyä välistä.
  • Jos kuitenkin missaat tunnin, jäävät tallenteet katsottavaksesi koko kurssin ajaksi ja vielä viikoksi kurssin päättymisen jälkeen. 
  • Tallenteet tarjoavat sinulle myös mahdollisuuden liikkua halutessasi useamman kerran viikossa saman tunnin parissa.