FysioCore

Keskivartalon kuntoutusta ja vahvistusta synnytyksen jälkeen

FysioCore -kurssi on luotu sinulle, joka haluat...

Kurssi ei ole…

Lihaskuntoharjoittelu auttaa palautumaan raskaudesta - koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa!

Suorat vatsalihakset erkaantuvat toisistaan viimeistään raskauden loppuvaiheessa. Tämä on täysin luonnollista ja välttämätöntäkin. Osalla lihakset palautuvat nopeammin, osalla se vie enemmän aikaa ja vaatii systemaattista harjoittelua. Liikunta tukee tutkitusti synnytyksestä palautumista ja on hyväksi synnyttäneen äidin keholle ja mielelle.

FysioCore -kurssi tarjoaa mahdollisuuden palautua raskaudesta liikkuen omaa kehoa kuunnellen. Raskauden jälkeen on tärkeää vahvistaa erityisesti syviä, asentoa tukevia lihaksia. Ilman ohjausta harva malttaa tai tietää, miten panostaa tukilihasten harjoitteluun ja pohjakunnon kasvattamiseen.

Kurssilla kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa ja keskivartaloa tukeviin lihaksiin samalla kun vahvistamme koko kehon lihaksistoa.

3. jakson teema: Löydä kontakti keskivartaloon

”Teen vatsalihasliikkeitä, mutta ne tuntuvat ihan muualla – nivusissa tai selässä”

”Mulle on edelleen jäänyt sellainen olo, etten saa lainkaan kontaktia keskivartaloon vaikka synnytyksestä on jo vuosia”

Kurssi on suunnattu kaikille, jotka haluavat löytää paremman kontaktin keskivartaloon.

  • Sinulla voi olla kulunut synnytyksestä muutama kuukausi tai useampia vuosia. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa keskivartalon vahvistamista fiksusti.
  • Olet lämpimästi tervetullut oppimaan lisää keskivartalon toiminnasta, vaikkei taustalla olisi lainkaan synnytyksiä. Jokainen nimittäin hyötyisi tästä kurssista!

Kurssi on enemmän kuin vain liikuntaa, sillä kurssin aikana opit tunnistamaan keskivartalon lihasten toimintaa ja tunnistamaan sinulle sopivan tasoiset, kehittävät harjoitteet. Ymmärrät, miten keskivartalo toimii kokonaisuutena ja mikä tämän voimapesän toiminnan kannalta on olennaisinta. Kaikki voimantuotto nimittäin lähtee keskivartalosta. Kurssin jälkeen osaat varioida tyypillisiä vatsalihasliikkeitä ja saat ne vihdoin tuntumaan siellä missä pitääkin!

Suuntaa antava kurssirunko:

  • Tunti 1: teoriaa, coreen tutustumista
  • Tunti 2: raajat kytkeytyy coreen! (kuminauhatunti)
  • Tunti 3: tasapainoon tarvitaan corea!
  • Tunti 4: miten varioida harjoitteita itselle sopivan tasoiseksi
  • Tunti 5. Patteritreeni corelle kahvakuulalle
  • Tunti 6. Patteritreeni corelle kuminauhalla

Monipuolista harjoittelua

Kurssi painottuu keskivartaloa vahvistaviin harjoitteisiin, mutta sen sisältö on paljon kattavampi kuin pelkkää kevennettyä vatsalihastreeniä.

Kurssilla liikutamme kehoa monipuolisesti ja etenemme nousujohteisesti kohti haastavampia harjoitteita. Ohjaaja antaa liikkeisiin variaatioita, jotta löydät itsellesi sopivan tasoiset harjoitteet.

Jokaisella kurssikerralla huomioidaan seuraavat:

  • lantionpohjan lihasten harjoittelu
  • keskivartaloa vahvistavat harjoitteet
  • toiminnalliset harjoitteet ja lihastasapainon kehittäminen
  • liikkuvuusharjoitteet
  • hengitys ja rentoutus

Teemana kehon vahvistaminen juoksuharrastukseen!

Kurssi keskittyy keskivartalon alueen hallinnan ja tuen löytämiseen juoksussa. Erityishuomio kiinnitetään syvien lihasten oikea-aikaiseen aktivaatioon, hengitystekniikan merkitykseen, hyvään juoksuasentoon ja kehonhallintaan sekä lantionpohjan lihasten totuttamiseen iskuttavaan harjoitteluun.

Juoksu vaatii lantionpohjan lihaksilta paljon: se vaatii kestävyyttä sekä reagointia nopeisiin liikkeisiin ja jokaisella askeleella syntyvään tärähtelyyn ja vatsaontelon paineen lisääntymiseen.

Tällä kurssilla keskitytään käytännön harjoitteisiin eli liikutaan! Liikkeen lomassa saat runsaasti tietoa ja käytännön vinkkejä.

  • Opit valmistamaan lantionpohjan lihaksia juoksua varten
  • Nappaa tärpit hyvään hengitystekniikkaan, jolla vältät paineen kohdistumisen lantionpohjaan
  • Opit linjaamaan juoksuasentosi lantionpohjan kuormituksen kannalta optimaaliseksi
  • Opit sovittamaan juoksuohjelman lantionpohjan kuntoon nähden sopivalle tasolle
  • Vahvistat lantionpohjan kuormituksen kannalta tärkeimpiä tukilihaksia, kehität keskivartalon hallintaa ja pidät huolta riittävästä liikkuvuudesta

Huom: Kurssilla ei keskitytä juoksutekniikkaan vaan kehon vahvistamiseen juoksuharrastuksen aloittamiseksi. 

Kenelle kurssi sopii?

Kurssille voi tulla mukaan, kun synnytyksestä on kulunut vähintään kuusi viikkoa eli kun olet ehtinyt toipua ja keräillä hieman voimia synnytyksen jälkeen.

Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa ja mukaan voi tulla vaikka synnytyksestä olisi kulunut jo pidemmän aikaa – useita kuukausia tai jopa vuosia.

Jos et ole vielä aloittanut kehon vahvistamista ja syvien tukilihasten herättelyä synnytyksen jälkeen, nyt on hyvä aika aloittaa.

Esimerkiksi virtsankarkailu, laskeuma tai vatsalihasten erkauma eivät ole este osallistua kurssille vaan hyödyt kurssista varmasti. Suosittelemme kuitenkin varaamaan tarvittaessa ajan myös äitiys- tai lantionpohjan fysioterapiaan yksilöllistä tsekkausta varten. 

 

Kurssijaksot

Kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Jaksot on numeroitu kurssinimen perään – numero ei kerro tasosta vaan kaikki jaksot ovat samantasoisia.

Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on aina hieman eri sisältö, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Meillä käyvät kaikki yleisimmät liikuntaedut, mm. Smartum, ePassi, Edenred ja EazyBreak. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssien osallistujamäärät

Kurssille otetaan 13 osallistujaa. Muutokset enimmäisosallistujamäärässä mahdollisia. Arvioimme kunkin kurssin enimmäisosallistujamäärän tilanteen mukaan riippuen kurssin sisällöstä ja kohderyhmästä. 

Mahdollisuus korvata poissaolo

  • Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla kursseilla (Barre, Fascia kehonhuolto, Pilates, HOT Yinjooga) kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected]
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa (kyseessä kokoelma eri tunneista). Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, voidaan kurssikertoja siirtää myöhempään ajankohtaan tai muuntaa verkon välityksellä tapahtuvaksi.

Ohjaajat

Ohjaaja: Jannina Karjalainen

Jannina on koulutukseltaan fysioterapeutti ja pilatesohjaaja. Jannina on erikostunut äitiysfysioterapiaan sekä ohjannut erilaisia ryhmäliikuntatunteja useita vuosia. Herttaisen ja ammattitaitoisen

Janninan tunneilla on keskittynyt ja rauhallinen tunnelma. Jannina tarjoaa liikunnan ohessa paljon hyödyllistä tietoa sopivasti omaksuttavina annoksina.

Ohjaaja: Tuuli Luhtalampi

Tuuli on liikuntastudion ja FysioLuhtavillan perustaja ja koulutukseltaan äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti. Ryhmäliikunnan ohjaamisesta Tuulilla on yli viidentoista vuoden kokemus.

Tuuli on ohjaajana tarkka, mutta pitää huolen siitä, että tunneilla tehdään eikä vain hinkata pikkuseikkoja. Tuulin tunneilla on keskittynyt ja leppoisa tunnelma.

Palautteita aikaisemmilta kursseilta

”Harjoitteiden tekeminen oli kivaa. Tuulilla oli ihanan rento tapa käsitellä aiheita. Kurssin jälkeen tuli entistä suurempi motivaatio saada kroppa taas toimivaksi raskauden jäljiltä.”

”Tunnelma oli hyvä ja rento. Paras anti oli viesti siitä, että ei tarvitse kiirehtiä ja jumppaliikkeet, joilla pääsee kuntoutuksen alkuun.”

”Kurssilta saadut treenivinkit olivat äärimmäisen tervetulleita, sekä ylipäätään tuntemus vertaistuesta oli minulle ehkä se tärkein juttu. Se että kurssin vetäjä oli itsekin samassa elämäntilanteessa kuin osallistujat, tuntui hyvältä, ja näin ollen hänen tietotaitoonsa oli äärimmäisen luontevaa luottaa.”

Ohjeet kurssille tulevalle

Tervetuloa kurssille!

Luhtavilla sijaitsee kävelykadun varrella katutasossa osoitteessa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta. 

Ota mukaan

  • Joustavat vaatteet
  • Sukkasillaan tai paljain jaloin
  • Juomapullo 
  • Pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto

Terveysturvallisuus

Liikutaan yhdessä terveinä ja taataan mukava treenikokemus kaikille. 

  • Saavu paikalle vain terveenä
  • Pese kätesi paikalle saapuessasi
  • Putsaa lainaamasi välineet

Mahdollisuus korvata poissaolo

  • UUTTA syksyllä 2022: Kursseilla on mahdollista korvata kaksi poissaoloa muilla muilla kursseilla (Ilmajooga, Barre, Fascia kehonhuolto, Pilates, HOT Yinjooga) kurssin aikana tai viimeistään kuukausi kurssin päätyttyä. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata kaksi poissaoloa / kurssi.
  • Mikäli tiedät edellisenä päivänä tai aiemmin olevasi poissa tunnilta, voit ilmoittaa siitä meille sähköpostilla. Kerro sähköpostissa tunnin nimi ja päivämäärä [email protected]
  • Varaa paikka korvaustunnille ennakkoon TÄSTÄ. Korvauskerrat on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisen jälkeen.

Vaihtoehto: Sinulla on mahdollisuus korvata poissaoloja myös aiempien livestream-tallenteiden muodossa. Olethan meihin yhteydessä sähköpostitse ([email protected]) ja kerro toiveestasi saada pääsy tallenteisiin poissaolon korvaamiseksi.

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, voidaan kurssikertoja siirtää myöhempään ajankohtaan tai muuntaa verkon välityksellä tapahtuvaksi.