BabyYoga

Kesällä 2021 BabyYoga sisältyy LIVESTREAM Baby -kesäkurssiin

Lue lisää ja ilmoittaudu  tästä.

BabyYoga on äidin ja vauvan yhteinen joogahetki. Lempeä joogaharjoittelu auttaa äitiä palautumaan raskaudesta vahvistaen kehoa ja parantaen liikkuvuutta. Vauva on mahdollisimman paljon mukana liikkeissä ja makoilee osan tunnista lattialla äidin vieressä.

BabyYogaan voit tulla lapsen kanssa, joka osaa jo kannatella päätään. Usein vauvatunnit aloitetaan noin 2-3 kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Yläikärajaa ei ole, mutta osallistuminen on haastavampaa siinä vaiheessa, kun lapsi liikkuu reippaasti ryömien, kontaten tai kävellen (usein 9-10 kuukauden iässä).

Jooga auttaa palautumaan raskaudesta

Raskaus ja synnytys muuttavat tuoreen äidin kehoa. Oma vartalo voi tuntua hyvinkin erilaiselta ja kehon hahmottaminen voi olla haastavaa. BabyYoga auttaa palautumaan raskaudesta parantamalla kehon lihastasapainoa: venyttäen kireitä lihaksia ja vahvistaen heikkoja.

Kehon uudenlainen kuormitus ja vauvan kantaminen saattavat myös jäykistää kehoa. BabyYoga -tunnilla tehtävät harjoitteet lisäävät liikkuvuutta, jotta sinulla sinulla olisi rennompi ja vetreämpi olo. Liikkuvuuden parantaminen on suuressa roolissa äidin palautumisessa arkiaskareista ja vauvan kannattelusta. Keskitymme erityisesti alaraajojen lihaskireyksien helpottamiseen, rintakehän liikkuvuuden lisäämiseen sekä selkää vetreyttäviin liikkeisiin.

Raskauden jälkeen on tärkeää vahvistaa myös syviä, asentoa tukevia lihaksia. Kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa ja keskivartaloa vahvistaviin sekä vatsalihasten erkaantumasta palauttaviin harjoitteisiin.

Millaista Luhtavillan BabyYoga on?

Joogaharjoitteet vahvistavat ja elvyttävät kehoa sekä auttavat löytämään rentouden ja tyyneyden.

Alkutunnista keskitymme vauvojen sallimissa määrin hengitysharjoitteisiin sekä avaamme ylävartaloa tehden tilaa hengitykselle. Hengitysharjoitukset ja asanat avaavat erityisesti rintarankaa ja elvyttävät hartoita. Tunti etenee dynaamisiin jooga-asanoihin, jotka vahvistavat kehoa, auttavat palauttamaan keskivartalon tuen sekä venyttävät kiristyneitä lihaksia. Loppurentoutuksessa rauhoitutaan sylikkäin yhdessä vauvan kanssa.

Luhtavillan BabyYoga -tunneilla vauva on mukana liikkeissä mahdollisimman paljon ja tunnin rakenne elää hieman vauvojen viihtymisen mukaan. Jokaisella tunnilla on myös vauvan oma osuus, jossa esimerkiksi  tutustuta vauvahierontaan.

Kevätkausi 2021

Kevätkauden Baby-kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on eri ohjelma, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Tervetuloa kurssille!

Kurssi pidetään Luhtavillan Lime-salissa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta. Vaunut mahtuvat hyvin sisätiloihin.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet. Tunnilla ollaan sukkasillaan, joten sisäkenkiä ei tarvita.
  • Juomapullo, täytä mielellään se jo kotona.
  • Iso pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto.
  • Vauvalle makoiluviltti sekä leluja viihdykkeeksi

Tuntia ei pidetä loma- ja pyhäpäivinä:

  • Maanantai 5.4. (pääsiäinen)

Liikutaan yhdessä terveinä

Olemme mukauttaneet toimintaamme ja tehneet selkeät ohjeistukset siitä, miten pystymme liikkumaan yhdessä terveinä ja turvavälit huomioiden. Luethan huolella ohjeistuksemme mm. kasvomaskien käyttöön, käsienpesuun ja turvaväleihin liittyen: https://luhtavilla.fi/liikutaan-yhdessa-terveina/ 

Korvaustunti

Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille. Jos sinulla jäi jokin kurssikerta välistä, voit korvata yhden poissaolon aikuisten avoimilla viikkotunneilla. Korvauskerta on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisestä. 

  • Rekisteröidy varauskalenteriin: www.luhtavilla.fi/varauskalenteri  
  • Ilmoittaudu paikan päällä pidettävälle tunnille ja valitse maksutavaksi “Pay later”. Voit myös käyttää korvauskerran online-tuntiin, jolloin “Pay later” vaihtoehtoa ei ole – laita silloin meille sähköpostia, mille tunnille haluat osallistua niin lisäämme sinut manuaalisesti. 
  • Tullessasi tunnille, kerro vastaanottoon, miltä kurssilta olet tulossa korvaamaan poissaoloa. Muista tarvittaessa perua varauksesi viimeistään 3 tuntia ennen tunnin alkua. 

Hyödynnä ALENNUKSET FysioLuhtavillaan

Joko olet tutustunut FysioLuhtavillan palveluihin? Olemme erikoistuneet äitiys- ja lantionpohjan fysioterapiaan ja toimimme Lumme-salin kanssa samoissa tiloissa. Saat kurssin alkaessa sähköpostiisi alennuskoodin FysioLuhtavillan palveluihin. Lue lisää palveluistamme: www.fysioluhtavilla.fi

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssin osallistujamäärä

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 12, jolloin salissa säilyvät lähes 2m turvaetäisyydet muihin osallistujiin. Ryhmät pidetään pieninä, joten kannattaa ilmoittautua mukaan ajoissa. Jos koronatilanne helpottuu jossain vaiheessa, saatetaan jonosta pystyä ottamaan pari osallistujaa lisää mukaan kurssille.

Mahdollisuus korvata poissaolo

Lyhytkursseilla on mahdollista korvata yksi poissaolo liikuntastudion avoimilla viikkotunneilla kuluvan kauden aikana. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata yhden poissaolon / kurssi.

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, siirrämme opetuksen verkon välityksellä tapahtuvaksi. Annamme lisäohjeistusta, jos tilanne tulisi ajankohtaiseksi.

Saija Pohjanvirta

Saija on äitiysfysioterapeutti, joka on kouluttautunut juuri myös joogaohjaajaksi. Saijan tunneilla yhdistyvät joogan lempeät, avaavat ja voimistavat liikkeet äitiysfysioterapeuttiseen osaamiseen.