BabyPilates

– palauttava pilatestunti yhdessä vauvan kanssa

Huom. kurssi toteutetaan LIVESTREAM -kurssina kevät 2021.

Lue lisää ja ilmoittaudu LiveStream BabyYoga&Pilates -kurssillemme tästä.

BabyPilates on äidin ja vauvan yhteinen jumppahetki. Lempeä pilatesharjoittelu auttaa äitiä palautumaan raskaudesta vahvistaen kehoa ja parantaen liikkuvuutta. Vauva on mahdollisimman paljon mukana liikkeissä ja makoilee osan tunnista lattialla äidin vieressä.

Yhdessä vauvan kanssa liikkuminen vahvistaa äidin ja vauvan keskinäistä tunnesidettä. Kurssilla pääset liikkumaan rauhallisessa ympäristössä ja tutustumaan samassa elämäntilanteessa oleviin äiteihin.

BabyPilatekseen voi tulla lapsen kanssa, joka osaa jo kannatella päätään. Usein vauvatunnit aloitetaan noin 2-3 kuukauden ikäisen vauvan kanssa. Yläikärajaa ei ole, mutta osallistuminen on haastavampaa siinä vaiheessa, kun lapsi liikkuu reippaasti kontaten tai kävellen.

Pilateksen hyödyt synnytyksestä palautumiseen

BabyPilateksen tavoitteena on auttaa kehoa palautumaan raskaudesta ja synnytyksestä sekä lisätä kehonhallintaa. BabyPilateksessa vahvistetaan kehon heikkoja lihaksia, jotka ovat olennaisia hyvään kehonhallintaan sekä kipu- ja rasitustilojen ehkäisyyn. Etenkin lantionpohjan, vatsa-, selkä- ja pakaralihasten harjoittelu on tärkeää.

Lantionpohjan toimintahäiriöt ovat yleisiä synnytyksen jälkeen. BabyPilates -tunneilla harjoitellaan oikeiden lihasten löytämistä ja pyritään palauttamaan lantionpohjan toiminta ennalleen. Harjoittelulla voidaan vähentää synnytyksen jälkeistä virtsankarkailua.

Monipuolinen tuntisisältö

BabyPilates -tunti alkaa seisten tehtävillä lämmittelyliikkeillä, jotka lisäävät liikkuvuutta ja valmistavat kehoa harjoituksiin. Alkulämmittelyssä vauvat pääsevät myös kokemaan hieman vauhdin hurmaa ja tutustumaan toisiin vauvajumppareihin. Asentoja ja tapoja kannatella vauvaa varioidaan, jotta opit välttämään kehon yksipuolista kuormittamista.

Lattialla tehtävät pilatesharjoitteet parantavat kehon lihastasapainoa vahvistaen heikkoja lihaksia ja venyttäen kireitä. Kiinnitämme erityishuomiota lantionpohjaa vahvistaviin ja vatsalihasten erkaantumasta palauttaviin harjoitteisiin. Näiden lisäksi vahvistamme erityisesti yläselkää sekä pakaroita, sille ne tukevat äidin palautumista ja vähentävät virheellisiä kuormitusasentoja.

Liikkuvuuden parantaminen on suuressa roolissa äidin palautumisessa arkiaskareista ja vauvan kannattelusta. Keskitymme erityisesti lonkankoukistajien rentouttamiseen, hartiarenkaan avaaviin liikkeisiin ja rintakehän liikkuvuuden lisäämiseen.

Jokaisella on tunnilla on myös vauvan oma osuus, jossa esimerkiksi voidaan käyttää huiveja, ihastellaan leikkivarjon värejä tai vaikka tutustutaan vauvahierontaan.

Kevätkausi 2021

Kevätkauden Baby-kurssit jakautuvat useaan samantasoiseen jaksoon. Ensikertalaiset ovat tervetulleita jokaiselle jaksolle. Voit siis ilmoittautua mille tahansa jaksolle, vaikka et olisi ollut mukana aiemmin. Jokaisella kurssilla on eri ohjelma, joten aikaisemmin mukana olleillekin on uutta luvassa.

Tervetuloa kurssille!

Kurssi pidetään Luhtavillan Lime-salissa Timpurinkuja 3, noin 500 m päässä Leppävaaran juna-asemalta. Ovet avataan 15 min ennen tunnin alkua. Vaunut mahtuvat hyvin sisätiloihin.

Ota mukaan kurssille

  • Joustavat vaatteet. Tunnilla ollaan sukkasillaan, joten sisäkenkiä ei tarvita.
  • Juomapullo, täytä mielellään se jo kotona.
  • Iso pyyhe lainamaton suojaksi TAI oma jumppamatto.
  • Vauvalle makoiluviltti sekä leluja viihdykkeeksi.

Liikutaan yhdessä terveinä

Olemme mukauttaneet toimintaamme ja tehneet selkeät ohjeistukset siitä, miten pystymme liikkumaan yhdessä terveinä ja turvavälit huomioiden. Luethan huolella ohjeistuksemme mm. kasvomaskien käyttöön, käsienpesuun ja turvaväleihin liittyen: https://luhtavilla.fi/liikutaan-yhdessa-terveina/ 

Korvaustunti

Joskus voi käydä niin, ettet pääsekään tunnille. Yksittäisistä poissaoloista ei tarvitse ilmoittaa meille. Jos sinulla jäi jokin kurssikerta välistä, voit korvata yhden poissaolon aikuisten avoimilla viikkotunneilla. Korvauskerta on käytettävä viimeistään kuukausi kurssin päättymisestä. 

  • Rekisteröidy varauskalenteriin: www.luhtavilla.fi/varauskalenteri  
  • Ilmoittaudu paikan päällä pidettävälle tunnille ja valitse maksutavaksi “Pay later”. Voit myös käyttää korvauskerran online-tuntiin, jolloin “Pay later” vaihtoehtoa ei ole – laita silloin meille sähköpostia, mille tunnille haluat osallistua niin lisäämme sinut manuaalisesti. 
  • Tullessasi tunnille, kerro vastaanottoon, miltä kurssilta olet tulossa korvaamaan poissaoloa. Muista tarvittaessa perua varauksesi viimeistään 3 tuntia ennen tunnin alkua. 

Hyödynnä ALENNUKSET FysioLuhtavillaan

Joko olet tutustunut FysioLuhtavillan palveluihin? Olemme erikoistuneet äitiys- ja lantionpohjan fysioterapiaan ja toimimme Lumme-salin kanssa samoissa tiloissa. Saat kurssin alkaessa sähköpostiisi alennuskoodin FysioLuhtavillan palveluihin. Lue lisää palveluistamme: www.fysioluhtavilla.fi 

Voit maksaa myös erilaisilla liikuntaeduilla kurssin alkaessa. Huomaathan, että liikuntaedut ovat henkilökohtaisia.

Kurssin osallistujamäärä

Ryhmän enimmäisosallistujamäärä on 11, jolloin salissa säilyvät lähes 2m turvaetäisyydet muihin osallistujiin. Ryhmät pidetään pieninä, joten kannattaa ilmoittautua mukaan ajoissa. Jos koronatilanne helpottuu jossain vaiheessa, saatetaan jonosta pystyä ottamaan pari osallistujaa lisää mukaan kurssille.

Mahdollisuus korvata poissaolo

Lyhytkursseilla on mahdollista korvata yksi poissaolo liikuntastudion avoimilla viikkotunneilla kuluvan kauden aikana. Jos ilmoittaudut useammalle kurssille, saat korvata yhden poissaolon / kurssi.

Mikäli esimerkiksi koronapandemian vuoksi toiminta paikan päällä estyy, siirrämme opetuksen verkon välityksellä tapahtuvaksi. Annamme lisäohjeistusta, jos tilanne tulisi ajankohtaiseksi.

Ohjaaja: Jannina Pylväläinen

Jannina on koulukseltaan fysioterapeutti, pilatesohjaaja sekä tanssinopettaja. Jannina on erikostunut äitiysfysioterapiaan sekä ohjannut erilaisia ryhmäliikuntatunteja useita vuosia. Herttaisen ja ammattitaitoisen Janninan tunneilla on keskittynyt ja rauhallinen tunnelma.