Suklaameditaatio

Läsnäoloa voi harjoitella kaikissa arjen toimissa ja verestää kaikkia viittä aistiamme. Kokeile läsnäoloharjoitusta erityisesti makuaistia hellivän suklaameditaation avulla!

  1. Valitse sinulle mieleinen paikka, jonne käyt istumaan ja ota pala suklaata esille.
  2. Katsele hetki suklaata. Haistatko jo suklaan tuoksun? Voitko tuntea suklaan suussasi, vaikkei se vielä ole tarpeeksi lähellä makunystyröitäsi. Tarkkaile, miten kehosi (ja mielesi) reagoi. Tunnetko veden herähtavan kielelle?
  3. Keskity hetki hengitykseesi ja anna sen rauhoittua. Aseta ajastin esimerkiksi viiden minuutin päähän.
  4. Aseta suklaapala kielellesi kitalakea vasten. Älä pure tai maiskuttele palaa. Sulje suusi ja silmäsi.
  5. Aisti suklaata liikuttamatta sitä suussasi. Tunne maku, tuoksu ja suklaan muoto, joka hiljalleen sulaa suuhusi. 
  6. Huomaa mahdollinen halusi purra suklaata ja saada siitä nautinto irti nopeammin. Hyväksy mahdollisesti mielihalusi ja vastusta niitä lempeästi. Pysy läsnäolevana.
  7. Kun ajastin antaa merkkiäänen, syö suklaa haluamallasi tavalla loppuun. 

Kokeile tietoisempaa syömistä myös ruokailuhetkissä.