Lempeää liikettä rankaan

Tämä liikesarja toimii niin aamuisena kehon herättelijänä, taukojumppana kuin iltaisena rauhoittumishetkenä.

Alkuun liikesarja kannattaa pilkkoa osiin ja voit toistaa kutakin liikettä niin monta kertaa kuin hyvältä tuntuu. Tee liikkeet hengittäen rauhallisesti omaan tahtiisi ja vain halutessasi sovita liikkeet hengitykseen ohjeiden mukaan.

  1. Kasva pituutta
    Nosta (sisäänhengityksellä) käden sivuilta ylös ja kasva pituutta selkään. Liu’uta kädet rinnan korkeudelle (uloshengityksellä) pitäen selän pitkänä. 
  2. Pyöristä ja ojenna rintaranka
    Risti sormet, työnnä kämmeniä eteenpäin ja pyöristä yläaselkä (sisäänhengityksellä). Suorista kädet ylös ja ojenna selkä (uloshengityksellä) päästämättä alaselkää notkolle.
  3. Selän sivutaivutus
    Tuo toisen käden sormenpäät kevyesti lattiaan ja kurkota toisella kädellä ylös kohti kattoa (sisäänhengityksellä). Palaa keskelle nostaen kädet kohti kattoa ja venyen selkään pituutta (uloshengityksellä). Toista liike toiselle puolelle.
  4. Selän kierto
    Kierrä selkäsrangasta tuoden toinen käsi vartalon taakse ja toinen eteen. Rentoutu hartiat. Palauta kädet keskelle ylös ja toista liike toiselle puolelle. Voit tehdä kierron joko sisään- tai uloshengityksellä. Kokeile, miten erilaiselta liike/kierto tuntuu hengityksen eri vaiheisssa.
  5. Rentouta hartiat
    Tuo kädet alas ja pyöräytä hartiat rennosti ympäri.