Liikkumaan luontoon!

Vaikka kiire painaisi, varaa itsellesi pieni hetki luonnossa.

Voit käväistä vaikka vain viidenkin minuutin kävelyllä lähimetsässä, polulla tai puistossa. Kun puet yllä säähän sopivat vaatteet, on luonnossa liikkuminen miellyttävää myös ”koiranilmalla”.

Voit myös syventyä luontomaisemiin virtuaalisesti: katsella miellyttävää metsämaisemaa ja kuunnella vaikka nauhalta luonnon ääniä.

Luonnossa oleskelun hyötyjä

  • Jo noin 15—20 minuuttia luonnossa oleskelua auttaa laskemaan verenpainetta. Verenpainetta alentava vaikutus tulee esimerkiksi istumalla luonnossa tai rauhallisessa puistoympäristössä.
  • Ihmisen rentoutuessa jännittyneisyydestä ja huonoista työskentelyasennoista aiheutuvat fyysiset oireet vähenevät. Esimerkiksi päänsärky voi kaikota luonnossa liikkuessa.
  • Luontoliikunta voi vaikuttaa positiivisesti myös stressin heikentämään vastustuskykyyn.
  • Jo luonnon näkeminen ja kuuleminen saa aikaan positiivisia vaikutuksia. Luontokuvat ja -äänet voivat lievittää kipua ja kohentaa mielialaa.