23. luukku

Varvasjumppa joulusaunaan!

Myös jalkapohjan lihakset tarvitsevat vahvistamista ja niiden hallintaa parantamalla voidaan saada apua esimerkiksi virheellisestä kuormituksesta aiheutuvaan nilkka-, polvi-, lonkka- tai vaikka selkäkipuun. Pidetään siis näistäkin pikkulihaksista hyvää huolta ja rakennetaan vahva keho ”perustuksista lähtien”.

Herättele jalkapohjat lempeästi

  1. Nosta kantapäät ilmaan painaen päkiöitä alustaan. Laske kantapäät hitaasti, hallitusti alas.
  2. Nosta varpaat ilmaan pitäen päkiät alustassa. Laske varpaat hallitusta alas.

Toista näitä liikkeitä vuorotellen muutamaan kertaan. Pidä nilkka keskiasennossa liikkeiden ajan.

Tip-tap varpailla!

  1. Nosta isovarvas ylös (kuin liftaisit varpaalla). Pidä muut varpaat rentona alustassa.
  2. Jätä isovarvas alustaan ja nosta muut varpaat ylös.

Toista näitä liikkeitä vuorotellen muutamaan kertaan. Pidä päkiä kokonaan alustassa molempien liikkeiden ajan ja keskity pitämään nilkka keskiasennossa.

Lopuksi hemmotellaan

  1. Harita varpaat erilleen ja rentouta.
  2. Rentoutua jalkapohjat lempeästi hieroen.