16. luukku

Palaudu joulukiireistä tai vaikka pikkujouluista ottamalla itsellesi hetki aikaa rentoutumiseen. Kokeile näitä kolmea Paulan suosikkia.

Viisikin minuuttia riittää! Voit olla asennoissa niin kauan kuin tuntuu hyvältä.

Lempeä ja rentouttava rintarangan avaus

  • Ota käyttöön putkityyny tai muu vastaava jättiläistyyny, asettele sen alle korokkeeksi joko kirjoja sopiva torni tai joogablokkeja, jos sellaisia löytyy kotioloista. Mitä korkeampi koroke, sen lempeämpi avaus ja parempi tuki selälle.
  • Käy istumaan tyynyn matalimman päädyn eteen ja peruuta selkäranka tyynylle. Tarkista, että sekä alaselkä että niska ovat mukavasti tuettuna. Jos niska roikkuu ikävästi, aseta tyynyn päälle vielä lisätyyny niskasi alle.
  • Jalat voivat olla koukussa polvet toisiaan vasten nojaten tai ojennettuna lattialle. Jos mielit voimaakkaampaa avausta lantiolle tässä, jalkapohjat voivat tulla yhteen ja polvet auki sivuille.
  • Kuulostele miellyttävä asennon voimakkuus ja jää rentoutumaan.

Hartioiden avaus lapsen lepoasennossa

  • Käy ensin istumaan kantapäiden päälle polvi-istuntaan, josta lähde avaamaan polvia auki sivuille, jotta saat vatsan alueelle enemmän tilaa.
  • Laske ylävartalo polvien välistä alustalle. Käsivarret voivat levätä pitkällä edessä, tai vahvistaakseen hartiaseudun avausta voit nostaa kyynärvarret lepäämään tyynyn päälle, jolloin otsa saa laskeutua alustaan käsivarsien välistä.

Pehmeä kierto

  • Käy ensin selinmakuulle jalat koukussa ja ota tyyny tai muu tuki käyttöön vierelle, yleensä tyyny ensin itsesi vasemmalle puolelle.
  • Käännä tästä ensin aavistus lantiota vastakkaiseen suuntaan ja laske jalat valitsemassasi muodossa (päällekkäin koukussa/toinen ojennettuna alustalle, toinen polvi ja sääri lepäämään tyynylle tai toisiinsa kietoutuneet jalat) tyynyn päälle mukavasti.
  • Optimitilanteessa lavat ja yläselkä saavat levätä alustaa vasten, kierto tapahtuu rintarangassa. Käsivarret voivat olla vaakatasossa tai muussa itsellesi sopivassa kulmassa. Kasvot voivat osoittaa suoraan ylös kohti kattoa tai voit kääntää kasvot päinvastaiseen suuntaan kuin mihin jalat ovat menossa.
  • Toista molemmille puolille ja pysy suurinpiirtein yhtä kauan asennossa.