6 vinkkiä joulukilojen välttämiseen

 

  • Pidä tasainen ateriarytmi
    Syö kunnollinen, terveellinen ateria 3-4 tunnin välein (5 ateriaa päivässä: aamupala, lounas, välipala, päivällinen, iltapala). Syö ateriat normaalisti myös juhlapäivinä eli älä säästele kaloreita herkutteluun – tällöin nälkä on kovempi ja epäterveellisiä ruokia tulee syötyä enemmän.
  • Asettele terveelliset välipalat esille
    Osta myös terveellisiä ja vähäkalorisia tuotteita ja asettele ne hyvin esille, jolloin herkutteluhimon (mikä viestii usein nälästä) iskiessä voit helposti tarttua vähäkalorisempaan vaihtoehtoon. Laita hedelmät ja pähkinät esille suklaiden sijaan. Säilytä mahdolliset suklaat kaapissa ja vain jälkiruoaksi.
  • Syö herkkuja kohtuudella ja vasta ruoan jälkeen
    Vältä siis tyhjään vatsaan herkuttelua. Osaa lopettaa herkuttelu juhlatilaisuuksien jälkeen. Pari herkkupäivää ei painonhallintaa katkaise, mutta muista lopettaa. Päätä etukäteen, milloin voit herkutella ja milloin se loppuu. Kun päätös on tehty, voit herkutella hyvällä omalla tunnolla.
  • Älä syö itseäsi ähkyyn
    Syö hitaasti ja omaa kehoa/oloa kuunnellen. Ota joulupöydässä eteesi vain pieniä määriä eri ruokalajeja. Saat ottaa lisää niin paljon kuin tuntuu hyvältä, mutta pidä lautasella aina vain pienet annokset kerrallaan! Tällä vinkillä ja ruokailuvälineiden laskemisella aina suupalojen välissä, saat hidastettua syömistä ja keholle aikaa kylläisyyden tunteen kehittymiseen.
  • Vältä rasvaisia ja suolaisia ruokia
    Älä stressaa tästä liikaa. Valitse enemmän proteiinipitoisia ruokia ja salaatteja kuin rasvaisia tai hiilihydraattipitoisia ruokia. Älä käytä ruoan valmistuksessa mielellään rasvaa tai marinadeja. Käytä vain vähän (tai ei lainkaan) suolaa, sillä se turvottaa ja janottaa. Jano taas lisää alkoholipitoisten juomien määrää – olutta tai viiniä voi tulla juoduksi enemmän. Muista juoda vettä tarpeeksi.
  • Pysy liikkeellä
    Koita pitää arjen liikuntarutiini yllä. Ulkoile, aloita aamu kävelylenkillä, rajoita hieman tv:n ja näytön edessä vietettyä aikaa, vietä perheen kanssa aikaa ulkona. Tähtää vähintään 30min ulkoiluun päivittäin.

 

Terveelliset valinnat joulupöytään

  • Tee joulupuuro rasvattomampaan maitoon ja lisää riisin sekaan vaikka pistaasipähkinöitä.
  • Kinkku tai kalkkuna ovat oikein terveellisiä, kun jätät näkyvän rasvan syömättä.
  • Muista myös terveelliset kalat! Siisti mahdollisesti ylimääräinen suola ja rasva pois.
  • Rosolli: Tee rosolli itse, jolloin pääset käyttämään kevyempää kermaa ja mahdollisesti myös vähemmän. Aineksina esim. porkkana, peruna, omena, kurkku – mielikuvitus rajana!
  • Korvaa rosolli uunijuureksilla: Mausta esimerkiksi yrteillä. Porkkana, sipuli, punajuuri, paprika, palsternakka, kaalit, pavun varret, yms. Asettele vaikka houkuttelevasti kauniin sateenkaaren muotoon. Muista myös perinteiset herneet.
  • Satsaa salaattiin! Tee maistuva salaatti ja tuunaa se ihan uudenlaiseksi esim. granaattiomenalla, mandariineilla, viinirypäleillä, saksanpähkinöillä, pistaaseilla, pekaanipähkinöillä, kotijuustolla, halloumilla (juustoja aina kohtuudella), balsamiviinietikalla, öljyillä (öljyjä myös kohtuudella), pinaatilla, viinisuolaheinällä ja erilaisilla salaatinlehdillä.
  • Laatikkoruoat: Tee laatikkoruoat itse ja käytä vähärasvaisempaa kermaa tai korvaa kerma maidolla.
  • Jälkkärit ja herkut:
    • Joulu on suklaan mussuttamisen kulta-aikaa, siispä valitse tummempi suklaa.
    • Marjoista saat helposti kevyen, raikkaan ja maistuvan jälkiruoan joulupöytään. Marjaherkuiksi käyvät esim. kiisselit, hyytelöt, sorbetit ja jäädykkeet.
    • Voit myös tehdä luumurahkasta jälkkärin ja koristella piparilla.
    • Kokeile jotain uutta raakakakkureseptiä.
    • Valitse terveellisemmät raaka-aineet: Korvaa leivoksissa osa jauhoista proteiinijauheella. Käytä kääretorttuissa, juustokakuissa ja muissa vastaavissa rahkaa.

 

tonttulakkiIhania jouluhetkiä!

Toivoo, Tuuli