Onko illalla vaikea rentoutua ja päästää päivän asioista irti? Huomaatko kiristeleväsi leukoja ja rypistäväsi otsaa vielä sängyssäkin? Pyöritkö levottomana ja ehkä jopa hieman ahdistuneenakin odottaen unen tuloa?

Unen laatuun vaikuttavat monet asiat kuten huonot ruokailutottumukset, epäsäännöllisyys unirytmissä, rauhoittumisajan puute, päiväunet, liian aikainen nukkumaanmeno, unettomuuden pelko, huono nukkumisympäristö, elämäntilanteeseen liittyvät vaikeudet ja muutokset sekä fyysiset sairaudet ja kipuilut.

Kokeile ottaa iltaruutiniksi alkuun esimerkiksi pari kertaa viikossa pieni rauhoittumishetki. Joogan hengitysharjoituksista sekä rentouttavista jooga-asanoista on apua nukahtamisvaikeuksiin ja levottomaan, stressaantuneeseen mieleen.

Nykyinen elintapamme ohjaa meitä kiireeseen ja stressiin. Niistä ei täysin pääse eroon, mutta oireita ja vaikutuksia voi lievittää monin keinoin. Suoritamme jatkuvasti arjessamme: menemme, teemme, suunnittelemme, murehdimme.

Kun annat itsellesi mahdollisuuden vain olla, saattaa paikalleen pysähtyminen tuntua levottomalta ja jopa turhauttavalta. Ajatukset karkaavat helposti menneisiin tapahtumiin tai tuleviin asioihin. Hengityksen avulla saamme opetettua itseämme pysymään läsnä, tässä hetkessä. Muutama minuutti päivässä riittää rauhoittamaan kehoa ja mieltä.

 

Näiden videoiden tahdissa voit ottaa itsellesi pienen hetken rauhoittumiseen.

Rentoutta iltaan – syvää unta yöhön!