Kesälomien loppuessa kansa ryömii koloistaan ja alkaa puristella mahdollisesti vyötärölle ilmestynyttä rengasta. ”Nyt täytyy tehdä asialle jotain!” He päättävät ottaa itseään niskasta kiinni ja niin he tosiaan usein tekevätkin. Kuin niskasta pakottaen he kasaavat jääkaappiin kaikkea terveellistä ja ryntäävät jumppasaleille kuin hengen hädässä.

Hieman karrikoidusti esitetty asia, mutta näin se usein on. Vähän vatsamakkaroiden puristelua peilin edessä (jos peilin eteen uskaltaa) ja treenit kutsuvat. Moni lähtee liikkeelle, koska ei ole tyytyväinen olomuotoonsa tai oloonsa. Motiivina ovat usein vain ulkoiset, toissijaiset asiat, joilla ei loppujen lopuksi olekaan juuri merkitystä, kun ajatellaan laajemmin elämänlaatua. Valinnat ja muutokset eivät jää pitkäaikaisiksi, jos ne eivät kytkeydy sinulle tärkeimpiin asioihin.

 

Treenaa sen takia, että rakastat kehoasi – älä siksi että vihaat sitä.

 

Jos sinun pitäisi listata kolme sinulle tärkeintä asiaa elämässäsi, mitä ne olisivat? Useimmilta listan kärkipäästä löytyy perhe, terveys, onnellisuus ja muita vastaavia ”hyvän elämän kulmakiviä”. Kuinka monella listan kärkipäässä on ulkonäkö? Aivan.

Jos tavoitteesi ei ole jollain tavalla kytketty sinulle kaikkein merkityksellisimpiin asioihin, jää matka usein puolitiehen tai se ei ainakaan ole nautittava. Miksi sinä siis lähdet treenisalille? Mitä sinä saat liikkumisesta?

Kaikki tietävät liikunnan terveyshyödyt. Tietävät, että liikunta parantaa aineenvaihduntaa ja verenkiertoelimistön toimintaa sekä vahvistaa luita, lihaksia ja niveliä. Liikunta ennaltaehkäisee monia sairauksia ja ylläpitää kehon toimintakykyä. Joo joo, tiedetään. Pitäisi, pitäisi liikkua.

Elämässä täytyy kuitenkin välillä tehdä asioita, joita ei haluaisi. Täytyy käydä töissä, kaupassa, tehdä ruokaa, pestä pyykkiä ja siivotakin. Miksi kuitenkin teet näitä asioita, vaikka et haluaisi? Mietipä hetki.

  • Käyt kaupassa ja teet ruokaa, koska et halua syödä joka päivä kotiovelle kiikutettua pizzaa.
  • Käyt töissä, jotta voit nauttia sellaisista asioista, mistä jäisit muuten paitsi tai tuot sillä turvallisuuden tunnetta elämään.
  • Siivoat asunnon, koska siellä on silloin mukavampi asua.

 

Sovella tätä samaa omaan kehoosi. Mietitäänpä uudestaan, miksi liikut. Mitä listasit elämäsi tärkeimmiksi asioiksi? Muutetaan konditionaalit ”pitäisi, täytyisi, olisi hyvä” parempaan muotoon. Sen sijaan, että ajatuksesi ovat vanhalla uralla ja toistavat uudelleen ja uudelleen ”minun pitäisi liikkua, koska muuten lihoan”, voit ajatella ”minä alan liikkumaan, koska rakastan itseäni ja ansaitsen hyvää oloa ja terveyttä”.

Kaikilla tulee eteen niitä päiviä, jolloin ei vain yksinkertaisesti jaksa tai huvita. Se on ihan ok. Aina ei tarvitse vaatia itseltään sitä 100% panostusta kaikkeen. Ole lempeä itsellesi.

Otetaan esimerkiksi rutiini, joka yleensä kaikilla on itsestäänselvyys: On ihan ok, jos jätät esimerkiksi hampaat yhtenä iltana pesemättä. Mutta jos jätät ne pesemättä joka ilta, ei terveytesi pidä siitä. Vastaavasti on ihan ok, jättää liikkumatta joinain päivinä. Joskus täytyy vain hoitaa asioita, jotka ovat hyväksi itsellesi.

 

Valitse laji, josta innostut. Laji, joka kohottaa itsetuntoasi. Laji, joka auttaa sinua oppimaan uutta ja pitämään kehosi tasapainoisena.

 

Koska minä olen tärkeä. Koska minä ansaitsen hyvää.